eso1114no — Pressemelding

En forstyrret galaktisk duo

20 April 2011

Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile har avbildet et kosmisk galaksepar med noen interessante egenskaper. Det er tydelig at galaksene er tilstrekkelig nære hverandre til at de føler naboens forvrengende gravitasjonspåvirkning. Den gravitasjonelle dragkampen har forvrengt spiralformen til en av galaksene, NGC 3169, og forstyrret støvbåndene i dens kompanjong, NGC 3166. Nedenfor og til høyre overværer en tredje og mindre galakse, kalt NGC 3165, dramaet som utspiller seg mellom dens større naboer.

Denne galaksegrupperingen befinner seg om lag 70 millioner lysår unna, i stjernebildet Sekstanten, og ble oppdaget av den engelske astronomen William Herschel i 1783. Dagens astronomer har beregnet avstanden mellom NGC 3169 (venstre) og NGC 3166 (høyre) til kun 50 000 lysår, bare omtrent halvparten av diameteren til vår egen Melkeveigalakse. Under slike trange forhold kan den gjensidige gravitasjonspåvirkningen medføre store endringer i galaksenes struktur.

I spiralgalakser som NGC 3169 og NGC 3166 danner vanligvis stjernene og støvet et malstrømlignende mønster ut fra den glødende galaksekjernen. Nære møter med andre massive objekter kan forstyrre denne klassiske formen, og det hele kan ende med at galaksene over flere hundre millioner år smelter sammen. Enn så lenge har samspillet mellom NGC 3169 og NGC 3166 bare gitt dem litt mer særpreg. NGC 3169s armer, som lyser sterkt med sine store, unge, blå stjerner, har blitt dratt fra hverandre, og store mengder lysende gass er trukket ut av galakseskiven. For NGC 3166s del er de mørke støvbåndene som også vanligvis følger spiralarmene, i uorden. I motsetning til sin blåere nabo foregår det lite stjernedannelse i NGC 3166.

NGC 3169 har for øvrig mer å by på, nærmere bestemt den lyssvake gule prikken som kan sees gjennom det mørke støvet like til venstre for galaksesenteret [1]. Dette er levningene etter en supernova som ble oppdaget i 2003 og derfor fikk betegnelsen SN 2003cg. En supernova av dette slaget, klassifisert som Type Ia, mener astronomene inntreffer når en tett, varm stjerne kalt en hvit dverg – en rest etter en mellomstor stjerne som vår egen sol – med sin gravitasjon suger til seg gass fra en nær stjernekompanjong. Den ekstra materien får til slutt hele stjernen til å eksplodere i en løpsk fusjonsreaksjon.

Det nye bildet av denne bemerkelsesverdige og dynamiske galakseduoen er basert på data som Igor Chekalin fant i ESO-arkivene da han deltok i astrofotokonkurransen "Hidden Treasures" i 2010. Chekalin vant førsteprisen med et annet bilde, mens dette bildet kom på en andreplass blant nesten 100 bidrag [2].

[1] Andre og mye mer iøynefallende lyspunkter, slik som det som ligger i venstre ende av spiralarmen som går under kjernen til NGC 3169, er stjerner i Melkeveien som tilfeldigvis befinner seg nær siktelinjen mellom våre teleskoper og de fjerne galaksene.

[2] ESOs "Hidden Treasures"-konkurranse i 2010 gav amatørastronomer muligheten til å lete i ESOs enorme astronomiske dataarkiver etter en godt gjemt diamant som trengte en omgang finsliping for å skinne. Les mer om "Hidden Treasures" på http://www.eso.org/public/outreach/hiddentreasures/

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og VISTA, verdens største kartleggingsteleskop. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.