eso1118no — Pressemelding

Postkort fra det ytre rom?

En spiralgalakse som ligner på Melkeveien

1 June 2011

Astronomer ved ESO har avbildet et objekt kalt NGC 6744 med 2,2-metersteleskopet ved La Silla-observatoriet i Chile. Denne imponerende spiralgalaksen ligger rundt 30 millioner lysår unna i stjernebildet Påfuglen på den sørlige himmelhalvkule. Dette kunne nesten like gjerne vært et bilde av vår egen Melkeveigalakse, tatt og sendt til oss av en ekstragalaktisk venn. Galaksen har nemlig en slående likhet med vår egen.

Vi ser NGC 6744 nesten rett "ovenfra" og har dermed et dramatisk fugleperspektiv på galaksen og dens struktur. Hvis vi hadde hatt teknologi til å reise langt utenfor Melkeveien og se ned på vår egen galakse, ville utsikten lignet på dette bildet. Man ville sett tydelige spiralarmer som tvinner seg rundt en tett, avlang kjerne, og en støvete skive. På bildet finner vi til og med en forvridd galaksekompanjong – lysflekken nedenfor og til høyre for NGC 6744 – som kan minne om en av de magellanske skyer, Melkeveiens to nære galaksenaboer.

En klar forskjell finnes imidlertid mellom NGC 6744 og Melkeveien, nemlig størrelsen. Vår galakse er om lag 100 000 lysår i diameter, mens galaksen på dette bildet er bortimot det doble. NGC 6744 gir likevel et godt inntrykk av hvordan en fjern observatør ville oppfatte vårt galaktiske hjem.

Dette storslåtte objektet er en av himmelens største og nærmeste spiralgalakser. Lysstyrken tilsvarer omkring 60 milliarder soler, men fordi lyset er spredt over et stort himmelområde, ca. 2/3 av fullmånens areal, framstår galaksen i et lite teleskop som en diffus lysflekk med et lyssterkt sentrum. Den er likevel et av de flotteste objektene på den sørlige himmelhalvkule. Amatørastronomer ser den som en svakt lysende oval med et rikt stjerneteppe omkring.

Med profesjonelt utstyr som 2,2-metersteleskopet ved La Silla-observatoriet, kan NGC 6744 studeres i all sin prakt. De støvfylte spiralarmene til Melkeveiens dobbeltgjenger huser mange glødende stjernefabrikker (røde områder) som er med på å framheve spiralstrukturen.

Bildet ble tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Det ble satt sammen av eksponeringer tatt gjennom fire forskjellige filtre som slapp gjennom blått, gulgrønt og rødt lys, i tillegg til strålingen fra glødende hydrogengass. På det endelige bildet er dette farget henholdsvis blått, grønt, oransje og rødt.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og VISTA, verdens største kartleggingsteleskop. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.