eso1123no — Pressemelding

Hydrogenperoksid funnet i verdensrommet

6 July 2011

Molekyler av hydrogenperoksid har for første gang blitt funnet i det interstellare rom. Oppdagelsen gir ny viten om den kjemiske sammenhengen mellom to livsviktige molekyler, nemlig vann og oksygen. På Jorda spiller hydrogenperoksid en avgjørende rolle i samspillet mellom vann og ozon i planetatmosfæren, selv om det blant folk flest er bedre kjent som desinfeksjons- og hårblekingsmiddel. Stoffet har nå blitt oppdaget i rommet ved hjelp av det ESO-drevne APEX-teleskopet i Chile.

Et internasjonalt team av astronomer gjorde oppdagelsen med APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment telescope), som befinner seg på det 5000 meter høye Chajnantor-platået i Andesfjellene i Chile. De observerte en region i galaksen vår nær stjernen Rho Ophiuchi, omkring 400 lysår unna. Området inneholder svært kalde (ca. –250 °C) og tette skyer av kosmisk gass og støv hvor nye stjerner fødes. Skyene består for det meste av hydrogen, men har også små mengder av andre kjemiske stoffer. Det gjør dem populære blant astronomer på jakt etter molekyler i verdensrommet. APEX kan registrere lys med millimeter- og submillimeterbølgelengder, og er perfekt for å oppdage signalene fra disse molekylene.

Nå har altså teamet funnet hydrogenperoksidens karakteristiske fingeravtrykk i lyset fra visse deler av Rho Ophiuchi-skyene.

"Vi er veldig glade over å ha funnet signaturen til hydrogenperoksid i rommet. Vi vet fra laboratorieeksperimenter hvilke bølgelengder man må lete etter, men siden andelen hydrogenperoksid i skyen er ti milliarder ganger mindre enn andelen hydrogenmolekyler, måtte det svært nøyaktige observasjoner med APEX til for å lykkes," sier astronom Per Bergman ved Onsala romobservatorium i Sverige. Bergman er hovedforfatter av forskningsartikkelen, som er publisert i journalen Astronomy & Astrophysics.

Hydrogenperoksid (H2O2) er et viktig molekyl for både astronomer og kjemikere. Hvordan det dannes henger nøye sammen med to andre kjente molekyler, oksygen og vann, som er helt avgjørende for liv. Fordi store deler av vannet på planeten vår antas å være dannet i rommet, vil forskerne gjerne forstå hvordan det blir til [1].

Man antar at hydrogenperoksid i verdensrommet dannes på overflaten av kosmiske støvkorn – ørsmå partikler som kan minne om sand og sot – når hydrogen (H) kombineres med oksygenmolekyler (O2). Hvis man ønsker å produsere vann (H2O), er neste trinn en reaksjon mellom nettopp hydrogenperoksid og hydrogen. Påvisningen av hydrogenperoksid vil derfor hjelpe astronomene å forstå hvordan vann dannes i universet.

"Vi vet enda ikke hvordan noen av de viktigste molekylene her på Jorda dannes i verdensrommet. Men oppdagelsen av hydrogenperoksid kan tyde på at kosmisk støv er en utslagsgivende ingrediens i prosessen," sier Bérengère Parise, medforfatter av forskningsartikkelen og leder av et forskningsprosjekt om stjernedannelse og astrokjemi ved Max-Planck-instituttet for radioastronomi i Tyskland.

Å avdekke opprinnelsen til disse viktige molekylene vil kreve ytterligere observasjoner av Rho Ophiuchi og andre stjernedannende skyer med framtidige teleskoper slik som Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) – pluss hjelp fra kjemikere i laboratorier her på Jorda.

APEX er et samarbeid mellom Max-Planck-instituttet for radioastronomi (MPIfR), Onsala romobservatorium (OSO) og ESO. Teleskopet drives av ESO.

[1] Oppdagelsen av hydrogenperoksid kan også hjelpe astronomene å forstå et annet interstellart mysterium: hvorfor man sjelden finner oksygenmolekyler i verdensrommet. Oksygenmolekyler i rommet ble oppdaget først i 2007 av Odin-satellitten.

Denne studien er publisert i journalen Astronomy & Astrophysics.

Forskerteamet består av P. Bergman (Onsala Space Observatory, Chalmers University of Technology, Onsala, Sverige), B. Parise (Max-Planck Institute for Radio Astronomy, Bonn, Tyskland), R. Liseau (Chalmers University of Technology, Onsala, Sverige), B. Larsson (Stockholm University, Sverige), H. Olofsson (Onsala Space Observatory, Chalmers University of Technology), K. M. Menten (Max-Planck Institute for Radio Astronomy) og R. Güsten (Max-Planck Institute for Radio Astronomy).

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal driver ESO Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskop. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på rundt 40 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.