eso1125no — Pressemelding

En kosmisk superboble

20 July 2011

ESOs Very Large Telescope har tatt dette praktfulle bildet av stjernetåken rundt stjernehopen NGC 1929, som ligger i Store magellanske sky, en av Melkeveiens satellittgalakser. Denne stjernefødestuen domineres av en kolossal utgave av det astronomene kaller en superboble. Boblen er skapt av vindene fra lyssterke unge stjerner og sjokkbølgene fra supernovaeksplosjoner.

Store magellanske sky er en liten nabogalakse som inneholder mange områder med gass og støv der stjerner dannes. En slik region, rundt stjernehopen NGC 1929, er fanget på et nytt bilde fra ESOs Very Large Telescope. Det offisielle navnet på denne stjernetåken er LHA 120–N 44, eller bare N 44. Varme, unge stjerner i NGC 1929 sender ut intenst ultrafiolett lys som får gassen til å lyse. Denne effekten framhever den såkalte superboblen, et enormt gass-skall med en utstrekning på ca. 325 ganger 250 lysår. Dimensjonene forstås bedre når en tenker på at avstanden til Solas nærmeste stjerne er drøyt fire lysår.

N44-superboblen har blitt til på grunn av to prosesser. Først ble sentralområdet "ryddet" av stjernevinder, dvs. strømmer av ladde partikler fra de svært varme og massive medlemmene av stjernehopen i midten. Dernest eksploderte de største stjernene i hopen som supernovaer. Sjokkbølgene fra disse presset gassen enda lengre ut, noe som til slutt skapte den lysende boblen.

Selv om superboblen er skapt av destruktive krefter, er nye stjerner i ferd med å fødes langs kantene der gassen trykkes sammen. Den nye generasjonen stjerner vil gi nytt liv til NGC 1929 – et av mange eksempler på gjenvinning på kosmisk skala.

Bildet ble prosessert av ESO med utgangspunkt i observasjonsdataene Manu Mejias fra Argentina [1] fant i ESO-arkivene da han deltok i astrofotokonkurransen "Hidden Treasures" i 2010 [2]. Konkurransen ble arrangert av ESO i oktober–november 2010 og henvendte seg til alle som liker å lage vakre bilder av nattehimmelen ved hjelp av astronomiske data fra profesjonelle teleskoper.

[1] Manu søkte gjennom ESOs arkiver selv for å finne datasettet han brukte for å lage sin versjon av NGC 1929, som fikk en delt syvendeplass blant nesten 100 bidrag totalt. Hans bilde kan sees her.

[2] ESOs "Hidden Treasures"-konkurranse i 2010 gav amatørastronomer muligheten til å lete i ESOs enorme astronomiske dataarkiver etter en godt gjemt diamant som trengte en omgang finsliping for å skinne. Les mer om konkurransen i pressemeldingen eso1102 og på http://www.eso.org/public/events/hiddentreasures/.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal driver ESO Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskop. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på rundt 40 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.