eso1129no — Pressemelding

En spiralgalakse i Løven

10 August 2011

Dette nye bildet fra ESOs Very Large Telescope viser NGC 3521, en spiralgalakse 35 millioner lysår unna i stjernebildet Løven. Denne storslåtte galaksen, med en diameter på omkring 50 000 lysår, har en klar og kompakt kjerne omgitt av vakre spiralarmer som framviser mange detaljer.

Det mest karakteristiske trekket ved galaksen er de lange spiralarmene med sine lysende stjernedannende områder og mørke støvbånd. Armene er nokså ujevne og klumpete, noe som gjør NGC 3521 til et typisk eksempel på en såkalt flokkulent ("ullen") spiralgalakse. Spiralarmene her er mer oppblåste eller "lodne" sammenlignet med de mer definerte og elegante spiralarmene man finner hos store spiraler som f.eks. Malstrømgalaksen (M51), som ble oppdaget av Charles Messier i 1774.

NGC 3521 er lyssterk og relativt nær, og kan lett sees i et lite teleskop, slik som det Messier brukte for å kartlegge diffuse og kometlignende himmelobjekter på 1700-tallet. Av en eller annen grunn ser Messier ut til å ha oversett denne galaksen til tross for at han identifiserte flere andre galakser av tilsvarende lysstyrke  i stjernebildet Løven.

Samme år som Messier publiserte den endelige versjonen av sin katalog, i 1784, ble NGC 3521 oppdaget av en annen berømt astronom, William Herschel, i sin mer detaljerte kartlegging av den nordlige himmelhalvkule. Gjennom sitt større teleskop, som hadde en lysåpning på 47 cm, kunne Herschel ifølge sine observasjonsnotater se et "lyssterkt sentrum omgitt av tåkeområder".

På dette nye bildet fra Very Large Telescope (VLT) erstatter fargerike men dog noe dårlig definerte spiralarmer Herschels "tåkeområder". Eldre stjerner er mest tallrike i den gulrøde kjernen, mens unge og varme blå stjerner fyller armene lenger vekk fra galaksesenteret.

Oleg Maliy, som deltok i ESOs "Hidden Treasures"-konkurranse i 2010 [1], fant dataene fra FORS1-instrumentet på VLT ved Paranal-observatoriet i Chile, som ble brukt for å lage dette dramatiske fargebildet. Bildet er satt sammen av eksponeringer tatt gjennom et blått filter (gjengitt med blå farger), et gulgrønt filter (gjengitt med grønne farger) og et nær-infrarødt filter (gjengitt med røde farger). Samlet eksponeringstid i hvert filter var 300 sekunder. Olegs versjon av NGC 3521 kom høyt på resultatlisten blant nesten 100 innsendte bidrag.

[1] ESOs "Hidden Treasures"-konkurranse i 2010 gav amatørastronomer muligheten til å lete i ESOs enorme astronomiske dataarkiver etter en godt gjemt diamant som trengte en omgang finsliping for å skinne. Les mer om konkurransen i pressemeldingen eso1102 og på www.eso.org/public/outreach/hiddentreasures/.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal driver ESO Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskop. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på rundt 40 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.