eso1131no — Pressemelding

VLT ser dypt inn i Jomfruens øyne

24 August 2011

ESOs Very Large Telescope har tatt et spektakulært bilde av et vakkert men merkelig par galakser med kallenavnet Øynene. Den største av de to, NGC 4438, var en gang en spiralgalakse, men er nå kraftig deformert etter kollisjoner med andre galakser over de siste hundretalls millioner år. Dette er det første bildet fra ESOs Cosmic Gems-program, et initiativ der ESO har øremerket observasjonstid til formidlingsformål.

De to galaksene i Øynene ("The Eyes" på engelsk) er ca. 100 000 lysår fra hverandre og befinner seg rundt 50 millioner lysår unna Jorda, i stjernebildet Jomfruen. Kallenavnet kommer fra den tilsynelatende likheten mellom kjernene til galaksene – to hvite ovaler som kan minne om et par glødende øyne når de sees i middels store teleskoper.

Selv om sentrene til galaksene framstår nokså like, kunne ikke de ytre delene vært mer forskjellige. Galaksen nede til høyre i bildet, NGC 4435, er kompakt og ser ut til å være nesten tom for gass og støv. Den store galaksene oppe til venstre (NGC 4438), derimot, har et mørkt støvbånd like under kjernen, unge stjerner kan sees til venstre for senteret, og lysende gass strekker seg ut til venstre og høyre, forbi bildekantene.

Mye av innholdet i NGC 4438 har blitt revet løs i en voldsom kollisjon med en annen galakse. Sammenstøtet har forvrengt galaksens spiralform, noe som også kan skje med vår egen Melkeveigalakse når den kolliderer med Andromedagalaksen om tre–fire milliarder år.

NGC 4435 kan være den ansvarlige. Enkelte astronomer tror at skadene på NGC 4438 skyldes et nært møte mellom de to galaksene for om lag 100 millioner år siden, der de passerte kun 16 000 lysår fra hverandre. Den største galaksen fikk riktignok noen skader, men den minste ble mye mer påvirket av kollisjonen. De gravitasjonelle tidekreftene fra sammenstøtet forårsaket sannsynligvis både at NGC 4438 fikk materiale revet løs fra seg og at NGC 4435 mistet masse og mesteparten av dens gass og støv.

En annen mulighet er at den enorme elliptiske galaksen Messier 86, lenger unna Øynene og ikke synlig på dette bildet, var skyld i skadene på NGC 4438. Nylige observasjoner viser nemlig at det finnes "broer" av ionisert hydrogengass som forbinder de to galaksene – et mulig tegn på at de har kollidert på et tidligere tidspunkt.

Den elliptiske galaksen Messier 86 og galakseparet Øynene hører til Virgo-hopen, en svært rik galaksegruppe. I slike relativt trange forhold er galaksekollisjoner nokså vanlige, så det kan hende NGC 4438 ble påvirket av nære møter med både NGC 4435 og Messier 86.

Dette bildet er det første som er laget som del av ESOs nye Cosmic Gems-program (Cosmic Gems kan oversettes med "Kosmiske perler" på norsk), der poenget er å produsere astronomiske bilder til utdannings- og formidlingsformål. Prosjektet utnytter hovedsakelig perioder hvor været ikke tillater vitenskapelige observasjoner, til å ta bilder av interessante, spennende eller vakre himmelobjekter. Dataene gjøres også tilgjengelige for profesjonelle astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.

Selv om det var en del skyer på himmelen, var atmosfæren meget stabil da observasjonene av galakseparet ble utført med Very Large Telescope (VLT) og dets FORS2-instrument [1]. Bildene ble tatt gjennom to ulike filtre: et rødt (gjengitt med røde farger på det sammensatte fargebildet) og et gulgrønt (gjengitt med blå farger). Eksponeringstiden var henholdsvis 1800 sekunder og 1980 sekunder.

[1] FORS2 står for "FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph" (nr. 2), en spektrograf for synlig og nær-infrarødt lys, installert på et av de fire VLT-teleskopene.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal driver ESO Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskop. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på rundt 40 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.