eso1152no — Pressemelding

Nye stjerner blomstrer i nær spiralgalakse

Kartleggingsteleskopet VST med vidvinkelbilde av NGC 253

15 December 2011

Den vakre og nærliggende spiralgalaksen NGC 253 er nylig blitt avbildet av VLT Survey Telescope (VST). Dette nye portrettet er sannsynligvis det mest detaljerte vidvinkelbilde som noensinne er tatt av denne galaksen og dens omgivelser. Det demonstrerer at VST, det nyeste tilskuddet til ESOs Paranal-observatorium, kan tilby astronomene både store himmelutsnitt og imponerende bildeskarphet.

NGC 253 befinner seg rundt 11,5 millioner lysår unna, i stjernebildet Billedhuggeren (Sculptor på latin) på den sørlige himmelhalvkule. Den går ofte under navnet Sculptorgalaksen, og av og til brukes kallenavnene Sølvmyntgalaksen eller Sølvdollargalaksen. Man kan enkelt få øye på NGC 253 i en prismekikkert. Etter Melkeveiens store galaktiske nabo, Andromedagalaksen, er nemlig NGC 253 en av nattehimmelens mest lyssterke galakser.

Astronomene har lagt merke til den omfattende og intense stjernedannelsen i NGC 253 og kategorisert den som en starburst-galakse [1]. De mange lyssterke klumpene som er spredt over galaksen, er stjernefødestuer hvor unge, varme stjerner akkurat har blitt antent. Strålingen fra disse enorme blåhvite babyene gjør også at de omliggende hydrogenskyene lyser kraftig (grønt på dette bildet).

Denne forholdsvis nære spiralgalaksen ble oppdaget av den tysk-britiske astronomen Caroline Herschel, søsteren til den berømte astronomen William Herschel, mens hun lette etter kometer i 1783. Søskenparet Herschel ville garantert vært henrykt over det skarpe og rikt detaljerte bildet av NGC 253 som VST nå har levert.

Dette bildet ble tatt under VSTs vitenskapelige verifikasjonsfase, dvs. perioden da teleskopets vitenskapelige yteevne blir målt og vurdert før det settes i drift. Dataene fra VST kombineres nå med infrarøde bilder fra VISTA (eso0949) for å identifisere de yngre stjernegenerasjonene i NGC 253. Bildet er om lag 12 000 piksler bredt, og takket være teleskopets gode optikk og den fantastiske himmelen over ESOs Paranal-observatorium er stjernene knivskarpe over hele feltet.

VST er et 2,6-meters kartleggingsteleskop med et synsfelt på hele én grad. Det uvanlig vide synsfeltet er dobbelt så bredt som to fullmåner på himmelen. VST er et samarbeid mellom ESO og INAF-Osservatorio Astronomico di Capodimonte i Napoli i Italia (eso1119). Teleskopet og dets OmegaCAM-kamera på 268 megapiksler er designet for å kartlegge store himmelområder raskt og med meget høy bildekvalitet. VST er det største teleskopet i verden som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. Det utfyller ESOs infrarøde kartleggingsteleskop VISTA, som også holder til på Paranal.

Zoomer man inn på dette nye bildet kan en ta stjernedannelsen i galaksens spiralarmer nærmere i øyesyn, i tillegg til de mange fjerne galaksene som ligger langt bakenfor NGC 253.

[1] Ytterligere detaljer om NGC 253 har blitt avslørt ved hjelp av ESOs Very Large Telescope (VLT) og NASA/ESAs Hubble-teleskop. Med disse instrumentene fant astronomene i 2009 ut at galaksens sentrum inneholder et supermassivt sort hull som minner mye om det sorte hullet i Melkeveiens hjerte (se eso0902).

[2] Bildet som presenteres her, er beskåret og derfor noe mindre enn VSTs fulle synsfelt.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal driver ESO Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskop. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på rundt 40 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.