eso1205no — Pressemelding

Helixtåken i nye farger

19 January 2012

ESOs VISTA-teleskop ved Paranal-observatoriet i Chile har tatt et slående nytt bilde av Helixtåken. Det infrarøde bildet avslører tråder av kald gass som ikke kan sees på bilder tatt i synlig lys, og bringer dessuten en rik bakgrunn av stjerner og galakser fram i lyset.

Helixtåken er en av de nærmeste og mest bemerkelsesverdige planetariske tåker [1] astronomene kjenner til. Den befinner seg i stjernebildet Vannmannen, om lag 700 lysår unna Jorda. Dette merkelige objektet ble dannet da en stjerne som Sola var i sine siste livsstadier. Ute av stand til å holde på sine ytre lag, kastet stjernen sakte av seg gasskall som etter hvert dannet stjernetåken. Stjernen selv er nå i ferd med å bli en hvit dverg og kan sees som den lille, blå prikken midt i tåkeringen.

Stjernetåken er et komplekst objekt bestående av støv, ionisert materiale og molekylær gass ordnet i et vakkert og innviklet blomsterlignende mønster. Gassen lyser under påvirkning av den intense ultrafiolette strålingen fra den hete stjernen i midten.

Helixtåkens hovedring er omtrent to lysår i diameter, tilsvarende rundt halvparten av avstanden mellom Sola og den nærmeste nabostjernen. Men tåkematerialet er spredt minst fire lysår fra sentrum, noe som er tydelig på dette infrarøde portrettet hvor rødglødende molekylær gass kan sees over nesten hele bildet.

Lyset fra den tynne, spredte gassen er ikke så enkel å få øye på i synlig lys. VISTAs kamera er imidlertid spesielt følsomt overfor infrarødt lys og fanger dette lett. Det 4,1 meter store teleskopet har også fått med en imponerende samling bakgrunnsstjerner og -galakser.

VISTA-teleskopets skarpe syn avdekker også små detaljer i tåkens ringer. Det infrarøde bildet lar astronomene studere blant annet hvordan den kaldere, molekylære gassen er fordelt. Materialet har samlet seg i trådlignende strukturer som strekker seg ut fra senteret, og det hele minner om et storslått kosmisk fyrverkeri.

Selv om de kan virke små er disse trådene av molekylær hydrogengass, også kjent som  kometknuter (eng. cometary knots), omtrent på størrelse med vårt eget solsystem. Molekylene inni dem er i stand til å overleve den høyenergetiske strålingen fra den døende stjernen i midten nettopp fordi de klumper seg sammen i disse knutene, som på sin side skjermes av omliggende støv og molekylær gass. Man vet enda ikke helt hvordan disse kometknuter har oppstått.

[1] Planetariske tåker har ikke noe med planeter å gjøre. Det forvirrende navnet oppstod fordi mange av dem kan se ut som små, lyssterke skiver når de observeres visuelt, og dermed ligne de ytre planetene i solsystemet, slik som Uranus og Neptun. Helixtåken, med det offisielle katalognummeret NGC 7293, er uvanlig i og med at den framstår veldig stor, men også lyssvak, når man ser den gjennom et lite teleskop.