eso1206no — Pressemelding

Den ville ungdomstiden til dagens mest massive galakser

Dramatisk stjernedannelse stoppet av sorte hull

25 January 2012

Ved hjelp av APEX-teleskopet har et astronomteam funnet den hittil mest overbevisende sammenheng mellom de kraftigste utbrudd av stjernedannelse i det tidlige univers og de mest massive galaksene i dagens univers. Galaksene som struttet av intens stjernedannelse i det tidlige univers, opplevde at stjernefødselen brått stoppet opp, og i dag ser vi dem som massive – men passive – galakser av aldrende stjerner. Astronomene har kommet fram til en sannsynlig årsak til at stjernedannelsen plutselig tok slutt: framveksten av supermassive sorte hull.

Astronomene kombinerte data fra en rekke teleskoper for å undersøke hvordan lyssterke, fjerne galakser er klumpet sammen i grupper eller hoper. Observasjonene ble utført med LABOCA-kameraet på det 12 meter store, ESO-drevne APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment, [1]) og kombinert med målinger gjort med bl.a. ESOs Very Large Telescope og NASAs romteleskop Spitzer.

Jo tettere galaksene er samlet, desto mer massive er deres haloer av mørk materie – det usynlige stoffet som innhyller galaksene og utgjør størstedelen av massen deres. De nye resultatene er de mest nøyaktige målinger som noensinne er gjort av "sammenklumpingen" til denne massive galaksetypen.

Galaksene er så langt unna at lyset har brukt rundt ti milliarder år på å nå fram til oss. Derfor ser vi dem slik de framstod for omkring ti milliarder år siden [2]. På de nye bildene fra det tidlige univers er galaksene i gang med den kraftigste form for stjernedannelse astronomene kjenner til, det man på engelsk kaller "starburst".

Ved å måle massen til haloene med mørk materie rundt galaksene og bruke datasimuleringer for å undersøke hvordan disse haloene vokser med tiden, oppdaget astronomene at de fjerne starburst-galaksene fra det tidlige kosmos etter hvert ender som enorme elliptiske galakser – de mest massive galaksene i dagens univers.

"Det er første gang vi har kunnet vise en så klar sammenheng mellom de mest energetiske starburst-galaksene i det tidlige univers og de mest massive galaksene i dagens univers," forklarer lederen av forskergruppen, Ryan Hickox (Dartmouth College, USA, og Durham University, Storbritannia).

De nye observasjonene tyder dessuten på at den intense stjernedannelsesperioden i disse fjerne galaksene varte i kun 100 millioner år – et meget kort tidsrom i kosmologisk målestokk – men at galaksene i løpet av denne korte tiden faktisk var i stand til å doble antall stjerner. Den brå slutten på den raske stjerneproduksjonen er enda en fase i galaksenes historie som astronomene fremdeles ikke forstår fullt ut.

"Vi vet at massive elliptiske galakser nokså brått stoppet å produsere stjerner for lenge siden, og at de nå er passive. Forskere har lurt på hva i all verden det kan være som får den kraftige stjernedannelsen i en hel galakse til å stoppe opp," sier teammedlem Julie Wardlow (University of California i Irvine, USA, og Durham University, Storbritannia).

Teamets resultater gir en mulig forklaring: I denne tidlige fasen av universets historie er starburst-galaksene samlet i hoper på nesten samme måte som kvasarer, noe som indikerer at de finnes i de samme haloene av mørk materie. Kvasarer er blant universets mest energirike objekter – galaktiske fyrtårn som sender ut intens stråling og drives av et supermassivt sort hull i galaksens sentrum.

Mer og mer tyder på at den intense stjernedannelsen også fungerer som brensel for kvasaren ved å tilføre enorme mengder gassmateriale til det sorte hullet. Kvasaren på sin side sender ut kraftige energisalver som man antar blåser vekk galaksens resterende gass – råmaterialet for nye stjerner – og dermed stanser den intense stjernedannelsen.

"Kort sagt, galaksenes glansdager med heftig stjernedannelse besegler også deres skjebne fordi denne fasen er med på å fôre det enorme sorte hullet i senteret slik at det blåser vekk eller ødelegger gasskyene som etter hvert ville ha trukket seg sammen og dannet stjerner," forklarer teammedlem David Alexander (Durham University, Storbritannia).

[1] APEX-teleskopet har en diameter på 12 meter og befinner seg på Chajnantor-platået ved foten av de chilenske Andesfjellene. APEX er et foregangsprosjekt for ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), et revolusjonerende nytt teleskopsystem som ESO og sine internasjonale samarbeidspartnere for tiden bygger og driver på Chajnantor. APEX er basert på en prototypantenne laget for ALMA-prosjektet. De to teleskopene utfyller hverandre: For eksempel vil APEX observere store himmelområder og finne mange himmelobjekter som ALMA så kan undersøke i detalj. APEX er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO.

[2] Disse fjerne, støvfylte galaksene er kjent som submillimetergalakser og er svært lyssterke objekter med intens stjernedannelse i det fjerne univers. Galaksenes infrarøde stråling, sendt ut av støvkorn som igjen er varmet opp av lyset fra stjernene, er rødforskjøvet mot lengre bølgelengder på grunn av den ekstreme avstanden. De observeres derfor enklest i lys med submillimeterbølgelengder.

Denne studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Monthly Notices of the Royal Astronomical Society 26. januar 2012.

Forskerteamet består av Ryan C. Hickox (Dartmouth College, Hanover, USA; Department of Physics, Durham University (DU); STFC Postdoctoral Fellow, Storbritannia), J. L. Wardlow (Department of Physics & Astronomy, University of California at Irvine, USA; Department of Physics, DU, Storbritannia), Ian Smail (Institute for Computational Cosmology, DU, Storbritannia), A. D. Myers (Department of Physics and Astronomy, University of Wyoming, USA), D. M. Alexander (Department of Physics, DU, Storbritannia), A. M. Swinbank (Institute for Computational Cosmology, DU, Storbritannia), A. L. R. Danielson (Institute for Computational Cosmology, DU, UK), J. P. Stott (Department of Physics, DU, Storbritannia), S. C. Chapman (Institute of Astronomy, Cambridge, Storbritannia), K. E. K. Coppin (Department of Physics, McGill University, Canada), J. S. Dunlop (Institute for Astronomy, University of Edinburgh, Storbritannia), E. Gawiser (Department of Physics and Astronomy, The State University of New Jersey, USA), D. Lutz (Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik, Tyskland), P. van der Werf (Leiden Observatory, Leiden University, Nederland), og A. Weiß (Max-Planck-Institut für Radioastronomie, Tyskland).