eso1207no — Pressemelding

En lomme av stjernedannelse

1 February 2012

Stjernefødestuen NGC 3324 har nylig blitt avbildet med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Den intense ultrafiolette strålingen fra flere av NGC 3324s varme, unge stjerner får gasskyen til å gløde og har dessuten skapt et stort hulrom i de omliggende gass- og støvskyene.

NGC 3324 ligger rundt 7500 lysår fra Jorda, i stjernebildet Kjølen (nærmere bestemt kjølen til Jasons skip Argo i den greske mytologi) på den sørlige himmelhalvkule. Objektet befinner seg i den nordlige utkanten av den kjente Carinatåken, som også er hjemsted for mange andre stjernedannelsesregioner (eso0905). En rik mengde gass og støv i området rundt NGC 3324 var opphav til en intens periode med stjernedannelse for flere millioner år siden. En rekke massive og svært varme stjerner som ble født da, står tydelig fram på dette nye bildet.

Stjernevinder og intens stråling fra disse unge stjernene har blåst en enorm åpning i den omliggende gassen og støvet. Det tydeligste beviset er den store veggen av lysende gass i bildets høyre del. Den ultrafiolette strålingen fra de varme, unge stjernene sparker elektronene ut av hydrogenatomene, og når de fanges inn igjen og faller ned gjennom atomenes energinivåer, sendes det ut lys med en karakteristisk og sterk rødfarge. Andre farger i bildet stammer fra andre grunnstoffer; for eksempel får den særpregede gløden fra dobbelt ionisert oksygen de sentralene delene av regionen til å framstå med et grønn-gult skjær.

Av og til kan strukturer i slike komiske tåkelandskap minne om kjente jordiske ting, akkurat slik skyer på en blå himmel kan her på Jorda. Et av kallenavnene til NGC 3324-regionen er Gabriela Mistral-tåken, kalt opp etter den nobelprisvinnende chilenske poeten [1]. Kanten på veggen av gass og støv til høyre i bildet kan faktisk minne om et menneskeansikt i profil, der den lille "pukkelen" i midten tilsvarer nesen.

Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet har også avslørt mange mørke strukturer i NGC 3324. Støvkorn i området blokkerer lyset fra den bakenforliggende, lysende gassen og skaper intrikate skyggeaktige detaljer som gjør det kosmiske tåkelandskapet enda mer stemningsfullt.

Romteleskopet Hubbles skarpe blikk har også blitt rettet mot NGC 3324. Hubble tilbyr større detaljrikdom enn Wide Field Imager-instrumentet, dog i et veldig mye mindre synsfelt. Til sammen gir teleskopene et vidvinkelperspektiv og et nærbilde av denne fargerike stjernefabrikken.

[1] Videre forklaring og sammenligningsbilder finnes på hjemmesiden til amatørastronomen Daniel Verschatse: www.verschatse.cl/nebulae/ngc3324/medium.htm