eso1208no — Pressemelding

VLT med det mest detaljerte infrarøde bilde av Carinatåken noensinne

8 February 2012

ESOs Very Large Telescope (VLT) har levert det mest detaljerte infrarøde bilde som noensinne er tatt av Carinatåken. Mange hittil skjulte strukturer, spredt utover et spektakulært himmellandskap av gass, støv og unge stjerner, er brakt fram i lyset. Bildet er et av VLTs aller mest dramatiske så langt.

Dypt i hjertet av den sørlige delen av Melkeveien ligger en stjernefødestue kalt Carinatåken. Den befinner seg rundt 7500 lysår fra Jorda, i stjernebildet Kjølen (Carina på latin) [1]. Denne skyen av glødende gass og støv er et av de nærmeste ynglestedene for virkelig massive stjerner og inneholder flere av de tyngste og mest lyssterke stjerner vi kjenner til. En av disse, den mystiske og særdeles ustabile Eta Carinae, var nattehimmelens nest sterkeste stjerne i mange år på 1840-tallet og kommer sannsynligvis til å eksplodere som supernova i den nære framtid – astronomisk sett. Carinatåken er et perfekt laboratorium for astronomer som studerer stjerners voldsomme fødsel og tidlige liv.

Selv om denne stjernetåken er spektakulær i vanlig, synlig lys (eso0905) ligger mange av dens hemmeligheter skjult bak tette støvskyer. For å trenge gjennom dette sløret har et europeisk astronomteam, ledet av Thomas Preibisch (University Observatory, München, Tyskland), tatt i bruk ESOs Very Large Telescope (VLT) kombinert med et kamera kalt HAWK-I som er følsomt overfor infrarødt lys [2].

Hundrevis av enkeltbilder er satt sammen for å lage dette bildet. Det er den mest detaljerte infrarøde mosaikk som noen gang er tatt av denne velkjente stjernetåken, og et av de mest dramatiske bilder overhodet fra VLT. Det viser ikke bare de lyssterke, massive stjernene, men også hundretusenvis av langt svakere stjerner [3] som har vært usynlige fram til nå.

Den strålende stjernen Eta Carinae kan sees nede til venstre i det nye bildet. Den omgis av skyer av gass som lyser under påvirkning av intens ultrafiolett stråling. Spredt utover bildet kan en også finne en rekke kompakte, mørke klumper som er ugjennomskinnelig selv på infrarøde bølgelengder. Det er i disse støvfylte kokongene nye stjerner fødes.

I løpet av de siste millioner år har denne himmelregionen produsert store mengder stjerner både enkeltvis og i hoper. Den lyssterke stjernehopen nær midten av bildet heter Trumpler 14. Objektet er enkelt å få øye på i synlig lys, men mange flere svake stjerner trer fram på dette infrarøde bildet. Til venstre og litt ovenfor midten av bildet sees en liten gulaktig stjerneansamling. Denne gruppen så astronomene for første gang med de nye dataene fra VLT; stjernene er ikke synlige overhodet i synlig lys. Dette er bare et av mange eksempler på nye objekter som er oppdaget i dette storslåtte himmelpanoramaet.

[1] Kjølen (Carina på latin) tilhører skipet Argo, kjent fra historien om Jason og argonautene i gresk mytologi.

[2] Støvfylte områder i rommet absorberer og sprer kortbølget, blått lys mer enn det mer langbølgede, røde lyset. Denne effekten forklarer også hvorfor solnedgangene på Jorda ofte er røde, spesielt når atmosfæren inneholder mye støv. I visse støvfylte himmelregioner, ikke minst i stjernedannelsesområder som Carinatåken, er effekten så sterk at ikke noe synlig lys slippes gjennom. Astronomene løser problemet ved å observere i infrarødt lys ved hjelp av spesialkameraer som HAWK-I på ESOs VLT eller det infrarøde kartleggingsteleskopet VISTA.

[3] Et av astronomenes hovedmål var å lete etter stjerner som var mye svakere og mindre massive enn Sola. Det nye bildet er "dypt" nok til også å kunne avsløre unge brune dverger ("mislykkede" stjerner).