eso1209no — Pressemelding

APEX studerer mørke skyer i Tyren

Stjernedannelse i mørke himmelflekker

15 February 2012

Et nytt bilde fra APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile viser en mer enn ti lysår lang buktende struktur av kosmisk støv. Inni ligger nyfødte stjerner skjult, og tette gasskyer er akkurat i ferd med å trekke seg sammen for å danne enda flere stjerner. Skyen er et av de nærmeste stjernedannelsesområder man kjenner til. De kosmiske støvkornene er så kalde at observasjonene må gjøres på bølgelengder på rundt en millimeter for å kunne fange opp den svake gløden fra dem, slik LABOCA-kameraet på APEX nå har gjort.

Molekylskyen i stjernebildet Tyren ligger om lag 450 lysår fra Jorda. Bildet viser to deler av en lang trådlignende struktur, et såkalt filament, i molekylskyen. Delene kalles hhv. Barnard 211 og Barnard 213. Navnene stammer fra Edward Emerson Barnards fotografiske atlas over "mørke flekker på himmelen", som ble utarbeidet tidlig på 1900-tallet. I synlig lys framstår disse himmelregionene som mørke bånd uten stjerner. Barnard antok helt korrekt at utseendet skyldtes "blokkerende materiale i rommet".

I dag vet vi at disse mørke himmelflekkene egentlig er skyer av interstellar gass og støvkorn. Støvkornene – like små som partiklene i sot og fin sand – absorberer synlig lys og blokkerer dermed for de mange stjernene bak skyene. Molekylskyen i Tyren er spesielt mørk på synlige bølgelengder ettersom den mangler de massive stjernene som lyser opp tåkeskyene i andre stjernedannelsesområder slik som Oriontåken (se f.eks. eso1103). Støvkornene sender selv ut svak varmestråling, men fordi de har en ekstremt lav temperatur på ca. –260 grader Celsius, kan strålingen bare sees på bølgelengder på rundt en millimeter. Det er mye lengre enn hos synlig lys (bildene eso1209b og eso1209ea viser lysende strukturer i millimeterobservasjonene, mens samme områder avbildet i synlig lys framstår mørke).

Slike tette skyer av gass og støv er ikke bare til hinder for astronomene. De er også fødesteder for nye stjerner. Når skyene kollapser under sin egen gravitasjon, splittes de opp i klumper. Inni klumpene kan tette kjerner dannes, der hydrogengassen til slutt blir så tett og varm at fusjonsprosesser starter: en ny stjerne er født. En nyfødt stjerne er derfor omgitt av en kokong av tett støv, som gjør at den ikke kan observeres i vanlig, synlig lys. Det er grunnen til at observasjoner på lengre bølgelengder, deriblant millimeterområdet, er avgjørende for å forstå stjernedannelsens tidlige stadier.

Den delen av filamentet som er øverst til høyre i bildet, heter Barnard 211, mens den nede til venstre kalles Barnard 213. Observasjonene på millimeterbølgelengder fra LABOCA-kameraet på APEX-teleskopet, som altså avslører varmegløden fra de kosmiske støvkornene, er her gjengitt med oransje fargetoner oppå et bilde tatt i synlig lys av samme region. Den lyssterke stjernen ovenfor filamentet er φ Tauri, mens den delvis utenfor venstre bildekant heter HD 27482. Begge stjernene er nærmere oss enn filamentet og har ingen tilknytning til det.

Observasjonene viser at Barnard 213 allerede har delt seg opp og dannet tette kjerner – jevnfør de lysende klumpene av glødende støv på bildet. Stjernedannelsen er altså allerede i gang her. Barnard 211 er derimot på et noe tidligere utviklingsstadium; skyene er fortsatt i ferd med å kollapse og fragmentere, noe som i framtiden vil lede til stjernedannelse. Denne regionen er derfor et ypperlig sted for å studere hvordan Barnards mørke himmelflekker inngår i stjernenes livssyklus.

Observasjonene ble gjort av Alvaro Hacar (Observatorio Astronómico Nacional-IGN, Madrid, Spania) og hans samarbeidspartnere. LABOCA-kameraet er montert på det 12 meter store APEX-teleskopet, som holder til på Chajnantor-platået 5000 moh. i de chilenske Andesfjellene. APEX er et foregangsprosjekt for neste generasjons submillimeterteleskop, ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), som for tiden bygges og drives på samme fjellplatå.

APEX er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. ESO er ansvarlig for driften av teleskopet.

ALMA er et internasjonalt samarbeidsprosjekt mellom Europa, Nord-Amerika og Øst-Asia, i samarbeid med Chile. Byggingen og driften av ALMA ledes i Europa av ESO, i Nord-Amerika av National Radio Astronomy Observatory (NRAO), og i Øst-Asia av National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ). Joint ALMA Observatory (JAO) står for den overordnede ledelse og administrasjon av byggefasen, oppdragstildeling og drift av ALMA.