eso1212no — Pressemelding

Tenåringsgalaksenes matvaner

14 March 2012

Nye observasjoner med ESOs Very Large Telescope har økt astronomenes forståelse av hvordan galakser i tenårene vokser. I den største kartlegging i sitt slag har forskere funnet ut at galaksene endret sine matvaner i løpet av ungdomsårene, dvs. perioden fra rundt tre til fem milliarder år etter Big Bang. I starten av denne fasen sugde galaksene til seg en jevn strøm av gass, mens de senere vokste først og fremst ved å fortære andre, mindre galakser.

Astronomene har i en tid visst at de tidligste galaksene var mye mindre enn de imponerende spiralgalaksene og elliptiske galaksene som i dag fyller kosmos. Siden universets tilblivelse har galaksene lagt betydelig på seg, skjønt maten og matvanene deres er fortsatt et lite mysterium for oss. En ny kartlegging av en rekke nøye utvalgte galakser har satt søkelys på tenårene deres – perioden fra om lag tre til fem milliarder år etter Big Bang.

Ved hjelp av toppmoderne instrumenter på ESOs Very Large Telescope (VLT) er et internasjonalt astronomteam nå i ferd med å oppklare hva som egentlig har foregått. Teamet har så langt lagt bak seg over hundre observasjonstimer og samlet inn det hittil største sett av detaljerte observasjoner som finnes av gassrike galakser på dette tidlige utviklingstrinnet [1].

"Det finnes to forskjellige og konkurrerende måter galakser kan vokse på: voldsomme sammensmeltinger der store galakser spiser de mindre, eller ved hjelp av en jevn, kontinuerlig strøm av gass utenfra som trekkes mot galaksene. Begge kan for øvrig utløse kraftig stjernedannelse," forklarer prosjektlederen Thierry Contini (IRAP, Toulouse, Frankrike).

De nye resultatene peker mot en klar endring i galaksenes utvikling da universet var mellom tre og fem milliarder år. Jevne gasstrømmer (se eso1040) ser ut til å ha vært den viktigste faktoren for å bygge galakser i det veldig tidlige univers, mens galaksesammensmeltninger tok over på et noe senere tidspunkt.

"For å forstå hvordan galakser vokste og utviklet seg i det tidlige univers, må vi studere dem i så stor detalj som mulig. SINFONI-instrumentet på ESOs VLT er et av verdens kraftigste instrumenter for å dissekere unge og fjerne galakser. Det spiller samme rolle som mikroskopet gjør for en biolog," legger Thierry Contini til.

Fjerne galakser som de i denne studien, framstår bare som ørsmå, lyssvake prikker på himmelen. Men den gode bildekvaliteten til VLT og SINFONI-instrumentet [2] gjør det mulig for astronomene å kartlegge hvordan de forskjellige delene av galaksene beveger seg og hva de består av. Forskerne fikk seg også noen overraskelser.

"For meg var den største overraskelsen funnet av en rekke galakser uten rotasjon i gasskyene deres. Slike galakser finner man ikke i det nære univers. Og ingen av dagens teorier forutsier disse objektene," sier teammedlem Benoît Epinat.

"Vi forventet heller ikke at så mange av de unge galaksene i kartleggingen ville ha tyngre grunnstoffer konsentrert i sine ytre deler. Dette er helt motsatt av det vi ser i dagens galakser," tilføyer Thierry Contini.

Teamet har bare så vidt begynt å utforske det store datasettet de har samlet. Astronomene planlegger dessuten å observere galaksene med framtidige instrumenter som skal påmonteres VLT, i tillegg til å bruke ALMA til å undersøke den kalde gassen i dem. Ser man enda lenger fram i tid, vil European Extremely Large Telescope passe perfekt til å utvide denne type studier til å utforske enda tidligere stadier i det tidlige univers.

[1] Navnet på kartleggingsprosjektet er MASSIV, en forkortelse for Mass Assembly Survey with SINFONI in VVDS. VVDS står for VIMOS-VLT Deep Survey. Instrumentet VIMOS, VIsible imaging Multi-Object Spectrograph, er en kombinasjon av et kraftig kamera og en spektrograf på VLT-teleskopet. Det ble brukt for å finne galaksene i MASSIV-studien, måle deres avstander og bestemme visse andre egenskaper.

[2] SINFONI (Spectrograph for INtegral Field Observations in the Near Infrared), som er påmontert ESOs Very Large Telescope (VLT), var det instrumentet som ble anvendt i MASSIV-kartleggingen. SINFONI er en nær-infrarød (1,1–2,45 µm) såkalt "integral field"-spektrograf med en egen adaptiv optikk-modul for å forbedre bildekvaliteten.

Denne studien presenteres i fire kommende forskningsartikler om MASSIV-kartleggingen i journalen Astronomy & Astrophysics.

Forskerteamet består av T. Contini (Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie [IRAP], CNRS & Université de Toulouse, Frankrike), B. Epinat (Laboratoire d'Astrophysique de Marseille, CNRS & Université d'Aix-Marseille, Frankrike [LAM]), D. Vergani (Istituto di Astrofisica Spaziale e Fisica Cosmica-INAF, Bologna, Italia [IASF BO-INAF]), J. Queyrel (IRAP), L. Tasca (LAM), B. Garilli (Istituto di Astrofisica Spaziale e Fisica Cosmica-INAF, Milan, Italia [IASF MI-INAF]), O. Le Fevre (LAM), M. Kissler-Patig (ESO), P. Amram (LAM), J. Moultaka (IRAP), L. Paioro (IASF MI-INAF), L. Tresse (LAM), C. López-Sanjuan (LAM), E. Perez-Montero (Instituto de Astrofísica de Andalucía, Granada, Spania), C. Divoy (IRAP) og V. Perret (LAM).