eso1216no — Pressemelding

ALMA kaster lys over nærliggende planetsystem

12 April 2012

Et nytt observatorium som fortsatt er under bygging, har ledet til et stort gjennombrudd i forståelsen av et nærliggende planetsystem og gitt verdifulle ledetråder til hvordan slike systemer dannes og utvikler seg. Ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) oppdaget astronomene at planetene som kretser rundt stjernen Fomalhaut må være mye mindre enn først antatt. Dette er det første publiserte forskningsresultatet fra ALMAs første observasjonsperiode, som var åpen for astronomer fra hele verden.

Oppdagelsen var mulig takket være eksepsjonelt skarpe ALMA-bilder som viser en skive eller ring av støv omkring Fomalhaut, en stjerne ca. 25 lysår fra Jorda. Funnet er med på å løse en uenighet som har hersket mellom astronomer som tidligere har observert systemet. ALMA-bildene viser at den indre og den ytre kanten av den tynne støvskiven begge er veldig skarpe og veldefinerte. Dette kombinert med datasimuleringer fikk forskerne til å konkludere med at støvpartiklene holdes på plass i skiven av gravitasjonspåvirkningen fra to planeter – en innenfor skiven og en utenfor [1].

Forskernes beregninger fortalte også noe om den sannsynlige størrelsen til planetene: De er større enn Mars, men ikke mer enn noen få ganger Jordas størrelse. Det er mye mindre enn man tidligere hadde antatt. I 2008 avslørte et bilde fra NASA/ESAs Hubble-teleskop den indre planeten, som man på det tidspunkt trodde var større enn Saturn, den nest største planeten i vårt solsystem. Senere observasjoner med infrarøde teleskoper klarte imidlertid ikke å finne igjen planeten.

De mislykkede letingene fikk enkelte astronomer til å tvile på at det virkelig var en planet man hadde funnet med Hubble-teleskopet. Hubble-bildet var tatt i synlig lys og hadde også fanget opp ørsmå støvkorn som presses utover grunnet strålingen fra stjernen, noe som gjorde skiven vanskeligere å studere. ALMA-observasjonene, som gjøres på bølgelengder mye lengre enn synlig lys, registrerer større støvkorn – omkring 1 millimeter i diameter – som ikke påvirkes og skyves utover av strålingen fra stjernen. Skivens tydelige kanter gjør at den ser ut som en ring på de skarpe ALMA-bildene. Utseendet stemmer godt overens med tanken om to planeter som holder støvet i skiven samlet ved hjelp av gravitasjonskreftene sine.

"Når vi kombinerer ALMA-observasjonene av ringstrukturen med datamodeller, kan vi sette meget klare grenser på massen og banen til en gitt planet nær ringen," forklarer lederen av studien, Aaron Boley fra Universitet i Florida i USA. "Massen til planetene må være liten; hvis ikke, ville planetene rett og slett ødelegge ringen." Astronomteamet sier at det er den beskjedne størrelsen som gjorde at planetene ikke ble funnet i de tidligere infrarøde observasjonene.

ALMA-studien viser at ringen er rimelig flattrykt. Bredden er omtrent 16 ganger avstanden mellom Sola og Jorda, mens tykkelsen bare er én syvendedel av bredden. "Ringen er enda smalere og tynnere enn det man først antok," sier Matthew Payne, også fra Universitet i Florida.

Avstanden fra stjernen til ringen er om lag 140 ganger avstanden mellom Sola og Jorda. Til sammenligning er Pluto ca. 40 ganger lenger unna Sola enn Jorda er. "Fordi planetene nær ringen er så små og ligger så langt unna moderstjernen sin, vil de være blant de kaldeste kloder man hittil har funnet rundt en vanlig stjerne," tilføyer Aaron Boley.

Forskerne observerte Fomalhaut-systemet i september og oktober 2011, og da var bare rundt fjerdeparten av ALMAs 66 planlagte antenner tilgjengelige. Når alt står ferdig neste år, vil det komplette antennesystemet være mye mer kapabelt. Men selv under de første observasjonene, den såkalte "Early Science"-fasen, var altså ALMA kraftig nok til å avsløre ringstrukturen som ikke hadde latt seg oppdage med tidligere kartlegginger gjort på millimeterbølgelengder.

"ALMA er riktignok fortsatt under bygging, men det er allerede verdens kraftigste teleskop i sitt slag. Dette er bare begynnelsen av en spennende ny æra i studiet av skive- og planetdannelse rundt fjerne stjerner," avslutter teammedlem og astronom ved ESO, Bill Dent (ALMA, Chile).

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) er et internasjonalt samarbeid mellom Europa, Nord-Amerika og Øst-Asia, i samarbeid med Chile. ALMA er i Europa finansiert av ESO, i Nord-Amerika av det amerikanske National Science Foundation (NSF) i samarbeid med National Research Council of Canada (NRC) og National Science Council of Taiwan (NSC). I Øst-Asia er ALMA finansiert av National Institutes of Natural Sciences (NINS) i Japan i samarbeid med Academia Sinica (AS) i Taiwan. Byggingen og driften av ALMA ledes i Europa av ESO, i Nord-Amerika av National Radio Astronomy Observatory (NRAO), som styres av Associated Universities Inc. (AUI), og i Øst-Asia av National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ). Joint ALMA Observatory (JAO) står for den overordnede ledelse og administrasjon av byggefasen, oppdragstildeling og drift av ALMA.

[1] At planeter eller måner kan holde en støvrings kanter skarpe ble bevist for første gang da Voyager-sonden fløy forbi Saturn og tok detaljerte bilder av planetens ringsystem. Andre eksempler fra solsystemet vårt finnes også: En av Uranus' ringer holdes "på plass" av månene Cordelia og Ophelia på eksakt samme måte som ALMA-observatørene foreslår for ringen rundt stjernen Fomalhaut. Månene som sørger for å opprettholde de veldefinerte ringgrensene rundt overnevnte planeter, kalles gjetermåner.

Gjetermåner eller -planeter som avgrenser slike støvskiver, gjør det ved hjelp av gravitasjonskraften. En planet innenfor ringen vil kretse rundt stjernen raskere enn støvpartiklene i ringen. Planetens gravitasjon tilfører energi til partiklene, noe som skyver dem utover. En planet utenfor ringen beveger seg derimot saktere enn støvpartiklene. Dens gravitasjon gjør at støvpartiklene mister energi, noe som får dem til å falle litt innover mot stjernen.

Denne studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Astrophysical Journal Letters: "Constraining the Planetary System of Fomalhaut Using High-Resolution ALMA Observations" av A. Boley et al.

Forskerteamet består av A. C. Boley (University of Florida, Gainesville, USA), M. J. Payne (University of Florida), S. Corder (North American ALMA Science Center, Charlottesville, USA), W. Dent (ALMA, Santiago, Chile), E. B. Ford (University of Florida) og M. Shabram (University of Florida).