eso1218no — Pressemelding

En hop i en hop

25 April 2012

Stjernehopen NGC 6604 stråler på dette nye bildet tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Den blir ofte oversett til fordel for sin mer fremtredende nabo, Ørnetåken (også kjent som Messier 16). Men dette himmelutsnittet, hvor stjernehopen omgis av et kosmisk landskap av gass- og støvskyer, viser at også NGC 6604 er et vakkert skue.

NGC 6604 er den lyssterke stjernegruppen oppe til venstre i bildet. Det er en ung hop som utgjør den tetteste delen av en mer spredt ansamling av omkring hundre klare blåhvite stjerner [1]. Bildet viser dessuten hopens tilhørende stjernetåke – en sky av glødende hydrogen kalt Sh2-54 [2] – og støvskyer som er spredt rundt omkring.

NGC 6604 befinner seg rundt 5500 lysår unna i stjernebildet Slangen. Hopen ligger ca. to grader nord for Ørnetåken (se eso0926) på nattehimmelen. De lyssterke stjernene kan enkelt sees i et lite teleskop og ble første gang katalogisert av William Herschel in 1784. Den lyssvake gasskyen ble ikke oppdaget før i 1950-årene da den ble innført i en av Stewart Sharpless kataloger basert på fotografier fra  National Geographic-Palomar Sky Atlas.

Den sterke stjernevinden og strålingen fra de varme, unge stjernene i hopen er med på å presse omliggende gass og støv sammen i mer kompakte regioner, som etter hvert vil føde en ny generasjon stjerner. Denne andre stjernegenerasjonen vil raskt erstatte den forrige. De unge lyssterke stjernene på bildet er nemlig tunge, derfor forbrenner de sitt brennstoff svært hurtig og lever korte liv.

Foruten det estetiske finnes det andre egenskaper ved NGC 6604 som har fanget astronomenes interesse. En underlig søyle av het, ionisert gass stråler nemlig ut fra hopen. Lignende søyler av varm gass, som kanaliserer materiale ut fra unge stjernehoper, er funnet andre steder i Melkeveien og i andre spiralgalakser. Siden NGC 6604 ligger såpass nær oss, kan astronomene studere denne gassøylen i detalj.

Gassøylen (eller "skorsteinen", som astronomene ofte kaller den) i NGC 6604 står vinkelrett på galakseplanet og har en lengde på utrolige 650 lysår. Astronomer tror de varme stjernene i NGC 6604 er ansvarlige for dannelsen av søylen, men det må mer forskning til for å forstå disse merkelige strukturene fullt ut.

[1] Denne stjerneansamlingen kalles Serpens OB. Den første delen av navnet henviser til stjernebildet den ligger i (Slangen heter Serpens på latin), mens bokstavene OB refererer til spektraltypen til stjernene. O og B er de to varmeste stjernetypene, og flesteparten av disse er svært lyssterke og relativt unge blåhvite stjerner.

[2] Navnet Sh2-54 betyr at objektet er det 54. i den andre Sharpless-katalogen over såkalte HII-områder. Katalogen ble publisert i 1959.