eso1219no — Pressemelding

En titt på støv nær Orions belte

2 May 2012

Et nytt bilde av området rundt refleksjonståken Messier 78, like nord for Orions belte, viser kosmiske støvskyer som slanger seg gjennom det vakre tåkelandskapet. Observasjonene gjort med APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) avdekker varmegløden fra interstellare støvkorn og forteller astronomene hvor nye stjerner dannes.

Støv kan høres kjedelig og uinteressant ut – overflatesmuss som skjuler en gjenstands virkelige skjønnhet. Men det kan også være vakkert, som på dette nye bildet av Messier 78 og dens omgivelser, der submillimeterstrålingen fra kosmiske støvkorn gjengis med oransje farger. Støv er interessant og viktig for astronomer siden tette skyer av gass og støv er fødestedene for nye stjerner.

Midt i bildet sees Messier 78, også kjent som NGC 2068. I synlig lys er dette en refleksjonståke, og den lyseblå fargen skyldes at store støvskyer reflekterer lyset fra stjerner i nærheten. Observasjonene med APEX-teleskopet [1] er gjengitt med oransje farger oppå et bilde av tåken tatt i synlig lys. Disse er følsomme overfor lengre bølgelengder og avdekker den svake gløden fra tette, kalde klumper av støv, enkelte av dem med temperaturer under –250 ºC. I synlig lys er støvet mørkt og ugjennomtrengelig, så teleskoper som APEX er avgjørende for å kunne studere de støvfylte skyene hvor stjerner fødes.

En trådlignende struktur, et såkalt filament, i APEX-dataene sees på synlige bølgelengder som et mørkt støvbånd som krysser over Messier 78. Det forteller oss at det tette støvet ligger foran refleksjonståken og blokkerer for det blå lyset. En annen iøynefallende region av glødende støv på APEX-bildet overlapper det synlige lyset fra Messier 78 nederst i bildet. Mangelen på et mørkt støvbånd på bildet tatt i synlig lys forteller oss at denne tette støvskyen må ligge bakenfor refleksjonståken.

Ut av enkelte av de tette, oransjelysende klumpene strømmer gass i høy hastighet. Gassen kastes vekk fra unge stjerner som er i ferd med å dannes inni den omliggende skyen. Gassutstrømningene er derfor bevis på at det foregår aktiv stjernedannelse inni klumpene.

Øverst i bildet sees en annen refleksjonståke med navnet NGC 2071. Mens områdene midt i og nederst i bildet inneholder unge stjerner med liten masse, huser NGC 2071 en mye mer massiv ung stjerne. Massen er anslått til fem ganger større enn Solas. Stjernens posisjon samsvarer med den mest lyssterke oransje klumpen øverst i bildet.

APEX-observasjonene som ligger til grunn for dette bildet, ble ledet av Thomas Stanke (ESO), Tom Megeath (University of Toledo, USA) og Amy Stutz (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland). Mer informasjon om hvordan denne himmelregionen ser ut i synlig lys, inkludert den nylig oppdagede og svært variable McNeil-tåken, finnes i pressemeldingen eso1105.

[1] APEX er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. ESO er ansvarlig for driften av teleskopet på Chajnantor-platået. APEX er et foregangsprosjekt for neste generasjons submillimeterteleskop, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), som nå bygges og drives på samme fjellplatå.