eso1221no — Pressemelding

Langtidseksponering av den merkelige galaksen Centaurus A

16 May 2012

Den underlige galaksen Centaurus A er nylig blitt avbildet med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Med en samlet eksponeringstid på over 50 timer er dette sannsynligvis det dypeste bildet som noensinne er tatt av dette rare og spektakulære objektet.

Centaurus A, også kjent som NGC 5128 [1], er en besynderlig og massiv elliptisk galakse med et supermassivt sort hull i sitt hjerte. Den ligger om lag 12 millioner lysår unna, i stjernebildet Kentauren på den sørlige himmelhalvkule, og er himmelens kraftigste galakse på radiobølgelengder. Astronomene tror den kraftige radiostrålingen, den lyssterke kjernen og jetstrålene med høyenergiske partikler som skyter ut av galaksesenteret, produseres av et sort hull med masse tilsvarende 100 millioner soler.  Enorme energimengder frigjøres når materiale i de tette, sentrale delene av galaksen faller inn mot det sorte hullet i midten.

På dette bildet fra Wide Field Imager-instrumentet (WFI) kan vi ane galaksens elliptiske natur, jf. den avlange formen som de ytre, lyssvake delene danner. Det diffuse lyset som fyller mesteparten av bildet, kommer fra flere hundre milliarder av kalde og gamle stjerner. I motsetning til de fleste elliptiske galakser er Centaurus A's glatte form forstyrret av et bredt og usammenhengende mørkt bånd som tilslører galaksens sentrum.

Det mørke båndet inneholder store mengder gass, støv og unge stjerner. Lyssterke unge stjernehoper og rødlysende, stjernedannende hydrogenskyer gløder langs båndets kanter oppe til høyre og nede til venstre, mens flere store støvskyer ytterst i båndet sees i silhuett mot stjernebakgrunnen. Disse egenskapene, samt den kraftige radiostrålingen, er sterke bevis for at Centaurus A er et resultat av at to galakser for lenge siden kolliderte og smeltet sammen. Det støvfylte båndet er trolig restene av en spiralgalakse som er revet i filler av gravitasjonskreftene til den elliptiske kjempegalaksen.

De nye dataene fra WFI inkluderer lange eksponeringer gjennom røde, grønne og blå filtre, i tillegg til filtre som er spesialdesignet for bare å slippe gjennom lyset fra glødende hydrogen og oksygen. Sistnevnte hjelper oss å få øye på de optiske jetene ("jets" på engelsk) omkring Centaurus A. Disse var bare så vidt synlig på et tidligere bilde fra samme instrument (eso0315a).

Fra galaksen og opp mot bildets venstre hjørne strekker det seg to lange, rødlige strukturer som ligger noenlunde på linje med de enorme jetene som er så tydelige på bilder tatt på radiobølgelengder. Disse strukturene, eller filamentene som de gjerne kalles, er stjernefødestuer som inneholder varme, unge stjerner [2]. Ovenfor den venstre siden av det mørke støvbåndet, i en avstand av ca. 30 000 lysår fra galaksekjernen, finner vi det indre filamentet. Oppe til venstre i bildet, omkring 65 000 lysår fra kjernen, kan vi se det ytre filamentet. Det finnes muligens også veldige svake spor av en motsatt rettet jet, som strekker seg ned til høyre.

Centaurus A har blitt nøye studert på bølgelengder som strekker seg fra det langbølgede radioområdet helt til de svært kortbølgede gammastrålene. Radio- og røntgenobservasjoner har vært spesielt viktige for å undersøke samspillet mellom det supermassive sorte hullets enorme energiproduksjon og dets omgivelser, se eso0903. Ytterligere studier av Centaurus A med ALMA er så vidt i gang.

Mange av observasjonene av Centaurus A som ligger til grunn for dette bildet, ble tatt for å se om det var mulig for bakkebaserte teleskoper å oppdage og undersøke variable stjerner i galakser som Centaurus A utenfor den lokale galaksegruppe [3]. Mer enn 200 nye variable stjerner i Centaurus A ble oppdaget.

[1] Galaksen ble først beskrevet av den britiske astronomen James Dunlop ved Parramatta-observatoriet i Australia den 4. august 1826. Galaksen kalles ofte Centaurus A fordi den var den første sterke radiokilden som ble oppdaget i stjernebildet Kentauren (Centaurus på latin) på 1950-tallet.

[2] Opprinnelsen til disse filamentene er uklar. Astronomer diskuterer fortsatt hvorvidt de er forårsaket av ionisasjon produsert av den sterke strålingen fra kjernen eller om de skyldes sjokkbølger inni gassklumpene.

[3] Mer informasjon finnes i forskningsartikkelen til J.T.A. de Jong et al. 2008.