eso1226no — Pressemelding

VLT ser nærmere på NGC 6357

20 June 2012

ESOs Very Large Telescope (VLT) har tatt det hittil mest detaljerte bilde av en spektakulær del av stjernefødestuen NGC 6357. Bildet viser en rekke unge, varme stjerner, glødende gasståker og mørke støvskyer som har antatt merkelige former under påvirkning av den sterke ultrafiolette strålingen og stjernevindene i området.

I stjernebildet Skorpionen, nær Melkeveiens sentrum, finner vi NGC 6357 [1], en himmelregion hvor nye stjerner fødes i kaotiske skyer av gass og støv [2]. De ytre delene av denne store stjernetåken er nylig blitt observert med ESOs Very Large Telescope, og resultatet er det beste bildet som så langt er laget av denne regionen.

Gjennom bildets sentrum strømmer en elv av støv, som absorberer lyset fra bakenforliggende objekter. Til høyre sees en liten hop av strålende, blåhvite, unge stjerner som er skapt av gassen i området. Stjernene er sannsynligvis bare noen få millioner år gamle – en meget lav alder for stjerners vedkommende. Deres intense ultrafiolette stråling er med på å forme den omliggende gass- og støvskyen, og har blant annet delvis gravd ut et hulrom i den lysende gassen.

Mørke områder med kosmisk støv er spredt over hele bildet. Noen av de mest fascinerende mørke strukturene sees i høyre halvdel. Her har strålingen fra energiske unge stjerner skapt besynderlige søyler, av og til kalt "elefantsnabler", av samme type som strukturene på det berømte "Pillars of Creation"-bildet av Ørnetåken (se opo9544a). Kosmisk støv er mye finere enn det vi finner i hjemmene våre. Det minner mer om røyk og består hovedsakelig av ørsmå partikler av silikater, grafitt og vannis, som er produsert og slynget ut i rommet av tidligere stjernegenerasjoner.

Sentralområdet til NGC 6357 inneholder en hop av svært massive stjerner, som dessuten er blant de mest lyssterke i galaksen vår. Denne indre regionen er ikke synlig på dette bildet, men er grundig studert og avbildet med NASA/ESAs Hubble-teleskop (heic0619, [3]). Det nye bildet fra det kraftige VLT-teleskopet viser likevel at de mindre kjente ytre delene av denne stjernefødestuen også inneholder fascinerende og vakre strukturer.

Dette nye bildet fra VLT er laget i forbindelse med ESOs Cosmic Gems-program [4].

[1] Objektet er også kjent under det noe merkelige kallenavnet "Krig og fred"-tåken. Det har ikke noe med Tolstojs store roman å gjøre, men ble gitt av forskere som jobbet med militærsatellitten Midcourse Space Experiment. De bemerket at på sine infrarøde bilder lignet den lyssterke, vestlige delen av stjernetåken en due, mens den østlige delen så ut som en hodeskalle. Denne effekten kan dessverre ikke sees på bilder tatt i synlig lys, som VLT-bildet i denne pressemeldingen. Kallenavnet Hummertåken er også brukt om objektet.

[2] NGC 6357 ble først oppdaget visuelt av John Herschel i 1837 under et besøk i Sør-Afrika. Han så bare de mest lyssterke sentrale delene. Stjernetåkens fulle utstrekning ble først avdekket på fotografier mye senere.

[3] Den delen av NGC 6357 som sees på det nye VLT-bildet, har ikke vært avbildet med Romteleskopet Hubble.

[4] Hensikten med ESOs Cosmic Gems-program er å ta bilder av fascinerende, spennende eller vakre himmelobjekter og bruke dem til utdannings- og formidlingsformål. Prosjektet behøver bare små mengder observasjonstid, som kombinert med ellers uutnyttede perioder i teleskopenes tidsskjema minimerer innvirkningen på de vitenskapelige observasjonene. Alle data gjøres dessuten tilgjengelige for profesjonelle astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.