eso1235no — Pressemelding

En hop med en hemmelighet

5 September 2012

Et nytt bilde fra ESOs La Silla-observatorium i Chile viser den spektakulære kulehopen Messier 4. Den inneholder titusenvis av eldgamle stjerner og er en av de nærmeste og mest studerte kulehoper. Nyere forskning har avdekket at en av dens stjerner har merkelige og uventede egenskaper – og tilsynelatende også kjenner hemmeligheten bak evig ungdom.

Rundt Melkeveigalaksen vår kretser mer enn 150 kuleformede stjernehoper som skriver seg fra universets barndom (eso1141). En av de som ligger nærmest Jorda, er Messier 4 (også kjent som NGC 6121) i stjernebildet Skorpionen. Dette lyssterke objektet kan enkelt sees i en vanlig prismekikkert, like ved den røde stjernen Antares. Med et lite amatørteleskop kan en dessuten få øye på enkelte av hopens stjerner.

Dette nye bildet av Messier 4, fotografert med vidvinkelkameraet Wide Field Imager (WFI) på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium, avslører selvsagt veldig mange flere av hopens titusenvis av stjerner, i tillegg til en rekke bakgrunnsstjerner i Melkeveien.

Astronomer har også studert mange av stjernene i hopen individuelt ved hjelp av instrumenter på ESOs Very Large Telescope. Ved å splitte opp stjernelyset i de ulike fargene det består av, kan de bestemme bl.a. stjernenes kjemiske sammensetning og alder.

Stjernene i kulehoper er gamle og derfor forventet å inneholde små andeler tyngre grunnstoffer [1]. Det er bekreftet også i Messier 4s tilfelle, skjønt de nye resultatene har også gitt forskerne en overraskelse. I en nylig kartlegging av hopen var det én stjerne som viste seg å inneholde mye mer enn forventet av det sjeldne og lette grunnstoffet litium. Kilden til litiumet er et mysterium. Vanligvis ødelegges dette grunnstoffet gradvis i løpet av en stjernes mange milliarder år lange livsløp, men akkurat denne stjernen synes å ha funnet hemmeligheten med å holde seg ung. Den har enten på et eller annet vis klart å holde på sitt opprinnelige litium, eller funnet en måte å ta til seg nylaget litium utenfra.

WFI-observasjonene gir oss et imponerende vidvinkelbilde av Messier 4 og dens rike omgivelser. Et supplerende og mer detaljert bilde av hopens sentralområde, tatt med Romteleskopet Hubble (NASA/ESA), ble denne uken valgt til "Ukens bilde" på teleskopets hjemmeside.

[1] Mesteparten av grunnstoffene som er tyngre enn helium, er produsert i stjernenes indre. Mot slutten av stjernenes liv spres stoffene ut i verdensrommet og blir del av det astronomene kaller det interstellare medium. Dette berikede materialet danner så byggesteinene for framtidige stjernegenerasjoner. Svært gamle stjerner, slik de man finner i kulehoper, som altså ble dannet før en betydelig berikelse hadde funnet sted, viser seg derfor å ha mindre andeler tyngre grunnstoffer sammenlignet med stjerner som ble dannet senere, eksempelvis Sola.