eso1250no — Pressemelding

Bilde av Carinatåken markerer innvielsen av VLT Survey Telescope

6 December 2012

Et spektakulært nytt bilde av den stjernedannende Carinatåken, fotografert med VLT Survey Telescope ved ESOs Paranal-observatorium i Chile, er offentliggjort i anledning teleskopets innvielse i Napoli i dag. Chiles president Sebastián Piñera hjalp til med å ta bildet under sitt besøk ved observatoriet 5. juni 2012.

Det nyeste teleskopet ved ESOs Paranal-observatorium i Chile, kartleggingsteleskopet VLT Survey Telescope (VST), ble i dag offisielt åpnet under en seremoni ved det italienske instituttet for astrofysikk (INAF) ved Capodimonte-observatoriet i Napoli i Italia. Der deltok blant annet Napolis borgermester Luigi De Magistris, INAFs president Giovanni Bignami, ESO-representantene Bruno Leibundgut og Roberto Tamai, samt prosjektets fremste støttespiller, Massimo Capaccioli fra Universitetet i Napoli (Federico II) og INAF.

Det toppmoderne VST-teleskopet er utstyrt med et 2,6 meters hovedspeil og et enormt 268-megapikselkamera kalt OmegaCAM. Det er designet for å kartlegge store himmelområder raskt og med høy bildekvalitet. Teleskopet er et samarbeid mellom ESO og INAF, mens OmegaCAM er levert av OmegaCAM-konsortiet [1]. VST er det største teleskopet i verden som brukes utelukkende til himmelkartlegginger i synlig lys (se eso1119). For å markere innvielsen offentliggjøres et dramatisk bilde av Carinatåken tatt med det nye teleskopet.

Denne såkalte stjernedannende himmelregionen er et av de mest framtredende og mest fotograferte objekter på den sørlige himmelhalvkule, og har vært motivet på en rekke tidligere bilder fra ESOs mange teleskoper (eso1208, eso1145, eso1031, eso0905, samt dette bildet). Den glødende gasskyen strekker seg imidlertid over et stort himmelareal, noe som gjør at de fleste store teleskoper bare kan studere en liten bit av objektet om gangen. Carinatåken er derimot et perfekt mål for VST og det store OmegaCAM-kameraet. Meget god optikk og perfekte observasjonsforhold gjør at VST leverer sylskarpe bilder. Og fordi teleskopet er konstruert for himmelkartlegginger, er synsfeltet så stort at nesten hele tåkeområdet får plass i ett enkelt bilde.

Carinatåken var et naturlig valg da Chiles president Sebastián Piñera sammen med sin kone Cecilia Morel gjestet Paranal-observatoriet 5. juni 2012 (eso1223) og tok del i observasjoner med VST. Bildet som presidenten hjalp til å ta, har nå blitt kombinert med andre ferske VST-bilder av Carinatåken. Resultatet er et av de mest detaljerte og fargerike portretter som noen gang er tatt av dette objektet.

Carinatåken er en enorm stjernefødestue rundt 7500 lysår unna Jorda, i stjernebildet Kjølen (Carina på latin) [2]. Denne skyen av lysende gass og støv er blant de nærmeste stjernedannende regioner man kjenner til og huser flere svært lyssterke og massive stjerner. Carinatåken er et ypperlig laboratorium for astronomer som studerer stjernenes voldsomme fødsler og tidlige liv.

Den iøynefallende røde fargen i tåken stammer fra hydrogengass, som gløder fordi den utsettes for intens ultrafiolett stråling fra en rekke unge og varme stjerner [3]. De andre fargene i bildet skyldes andre grunnstoffer i gassen. En rekke mørke støvskyer kan også sees i tåkekomplekset. ­Litt ovenfor midten av bildet ligger den klare stjernen Eta Carinae (eso0817). Denne svært ustabile kjempestjernen økte sin lysstyrke dramatisk på 1800-tallet og er en god kandidat til en framtidig supernovaeksplosjon.

[1] VST er et samarbeid mellom ESO og INAF–Osservatorio Astronomico di Capodimonte i Napoli i Italia. INAF designet og konstruerte teleskopet sammen med ledende industriforetak i Italia, mens ESO hadde ansvaret for domen som huser teleskopet, og annet bygningsarbeid på selve fjellet. VSTs kamera, OmegaCAM, er designet og bygd av et konsortium bestående av institutter i Nederland, Tyskland og Italia, med betydelige bidrag fra ESO selv. Teleskopet drives av ESO, som også tar seg av arkivering og distribusjon av de astronomiske data. For flere detaljer, se eso1119.

[2] Kjølen (Carina på latin) tilhører skipet Argo, kjent fra historien om Jason og argonautene i gresk mytologi.

[3] VPHAS+-konsortiet stilte til rådighet spesialfilteret som ble brukt for å observere strålingen fra hydrogengassen.

I 2012 feirer European Southern Observatory (ESO) 50-årsjubileum. ESO er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal driver ESO Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskop. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på rundt 39 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.