Kids

eso1341no — Pressemelding

Stjernedannelsens kalde glød

25 September 2013

Et nytt instrument kalt ArTeMiS er blitt installert på APEX (Atacama Pathfinder Experiment), et 12-meters teleskop som holder til 5100 moh. i Atacamaørkenen i Chile. APEX er et nyttig verktøy for astronomer siden det opererer på millimeter- og submillimeterbølgelengder, det vil si området i det elektromagnetiske spektrum mellom infrarødt lys og radiobølgelengder. Det nye kameraet har bestått alle innledende tester og har allerede levert et spektakulært bilde av Kattepotetåken.

ArTeMiS [1] er et nytt vidvinkelkamera som registrerer stråling med bølgelengder på under en millimeter (såkalte submillimeterbølgelengder). Det vil være et viktig tilskudd til APEX' instrumentpark og muliggjøre enda skarpere og dypere observasjoner av det kalde univers. Den nye generasjonen detektorer i ArTeMiS oppfører seg mer som et vanlig CCD-kamera sammenlignet med de eldre detektorene. Det innebærer at astronomene kan lage store kart over himmelen raskere og med større oppløsning enn før.

Teamet [2] som installerte ArTeMiS, måtte kjempe mot ekstreme værforhold for å få instrumentet på plass. Store snømengder hadde nesten begravd kontrollbygningen til APEX. Med hjelp fra personalet på ALMA og APEX fikk teamet transportert ArTeMiS til teleskopet via en provisorisk vei for å unngå de høye snøfonnene. Instrumentet ble så montert på teleskopet, etterfulgt av kryostaten, en varmeisolert beholder som sørger for å holde kameraet ved konstant og meget lav temperatur.

Teamet måtte vente til det ble tørt vær for å teste instrumentet. Grunnen er at submillimeterbølgelengdene som ArTeMiS observerer, absorberes kraftig av vanndamp i jordatmosfæren. Da værforholdene etter hvert ble bedre, ble det utført en rekke vellykkede testobservasjoner. I tiden etter de innledende testene har ArTeMiS blitt brukt i flere forskningsprosjekter. Et av disse gjelder NGC 6334, også kalt Kattepotetåken, som er et stjernedannelsesområde i stjernebildet Skorpionen på den sørlige himmelhalvkule. Det nye ArTeMiS-bildet som presenteres her, er betydelig bedre enn tidligere bilder av denne himmelregionen tatt med APEX-teleskopet.

Testingen av ArTeMiS er fullført. Kameraet skal nå sendes tilbake til Saclay i Frankrike der man skal montere flere detektorer. Hele teamet bak instrumentet er meget godt fornøyd med resultatene fra de første observasjonene, som er en fantastisk belønning for mange års hardt arbeid og som ikke hadde vært mulig uten hjelp og støtte fra APEX-personalet i Chile.

[1] ArTeMiS står for Architectures de bolomètres pour des Télescopes à grand champ de vue dans le domaine sub-Millimétrique au Sol (Bolometerinnretning for bakkebaserte vidvinkelteleskoper i submillimeterområdet).

[2] Teamet fra CEA består av Philippe André, Laurent Clerc, Cyrille Delisle, Eric Doumayrou, Didier Dubreuil, Pascal Gallais, Yannick Le Pennec, Michel Lortholary, Jérôme Martignac, Vincent Revéret, Louis Rodriquez, Michel Talvard og François Visticot.

APEX er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. ESO er ansvarlig for driften av teleskopet på Chajnantor-platået.