eso1342no — Pressemelding

Siste antenne overrakt ALMA-observatoriet

1 October 2013

Den 66. og dermed siste antennen til ALMA-prosjektet (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har nettopp blitt levert til ALMA-observatoriet. Den 12 meter store parabolantennen er bygget av det europeiske AEM-konsortiet, som nå har avlevert totalt 25 europeiske antenner – for øvrig den største ESO-kontrakt til dags dato.

Alle 66 antennene til observatoriet er nå på plass. Nord-Amerika har levert 25 12-metersantenner, Europa 25 og Øst-Asia 16 (fire 12-meters og tolv 7-meters). ALMA er designet for å observere himmelen på millimeter- og submillimeterbølgelengder. Ved utgangen av 2013 venter man at alle de 66 ultrapresise radioantennene skal fungere sammen som ett gigantisk teleskop. Antennenettverket vil dekke et areal med en diameter på opptil 16 kilometer på det 5000 meter høye Chajnantor-platået i Atacamaørkenen i det nordlige Chile.

ALMA-observatoriet ble offisielt innviet av Chiles president, Sebastián Piñera, i mars 2013 (eso1312). Innvielsen markerte at alle de viktigste systemene til gigantteleskopet var ferdigstilt og at ALMA fra det tidspunkt formelt var et fullverdig observatorium og ikke lenger et byggeprosjekt.

Leveransen av den siste antennen betyr slutten på ALMA-antennenes konstruksjonsfase [1]. Alle antennene er nå klare for vitenskapelige observasjoner og nye astronomiske oppdagelser. "Dette er en milepæl for ALMA-observatoriet fordi astronomer i Europa og resten av verden endelig kan utnytte teleskopets fulle følsomhet og lyssamlende evne," sier Wolfgang Wild, lederen for ALMA-prosjektet i Europa.

Overleveringen av den siste europeiske antennen markerer også at den største ESO-kontrakten noensinne er fullført. Avtalen med AEM-konsortiet [2] gjaldt design, produksjon, transport og integrering av til sammen 25 antenner.

ALMA skal hjelpe astronomer å besvare sentrale spørsmål rundt vårt kosmiske opphav. Teleskopet observerer universet på millimeter- og submillimeterbølgelengder, det vil si området i det elektromagnetiske spektrum mellom infrarødt lys og radiobølgelengder. Lys på disse bølgelengdene kommer fra noen av de kaldeste og også noen av de fjerneste objektene i kosmos – deriblant kalde gass- og støvskyer der nye stjerner fødes, og fjerne galakser nær kanten av det observerbare univers.

Universet er forholdsvis lite utforsket på submillimeterbølgelengder ettersom slike observasjoner krever ekstremt tørre værforhold (slik som på Chajnantor), mange antenner og svært komplisert detektorteknologi. Selv da ALMA var i byggefasen ble teleskopet brukt til forskningsprosjekter. Vi har allerede fått en smakebit på dets potensial gjennom en rekke spennende forskningsresultater (jf. pressemeldingene eso1336, eso1334, eso1333, eso1331, eso1325, eso1318, eso1313 og eso1234).

[1] ESO er også ansvarlig for byggingen av Residenciaen, der personalet skal innkvarteres.

[2] AEM-konsortiet består av Thalis Alenia Space, European Industrial Engineering og MT-Mechatronics.

ALMA er et internasjonalt samarbeid mellom Europa, Nord-Amerika og Øst-Asia, i samarbeid med Chile. Byggingen og driften av ALMA ledes i Europa av European Southern Observatory (ESO), i Nord-Amerika av National Radio Astronomy Observatory (NRAO), og i Øst-Asia av National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ). Joint ALMA Observatory (JAO) står for den overordnede ledelse og administrasjon av byggefasen, oppstart og drift av ALMA.