Kids

eso1343no — Pressemelding

En nærmere titt på Toby jug-tåken

9 October 2013

ESOs Very Large Telescope (VLT) har tatt et vakkert og detaljert portrett av Toby jug-tåken, en sky av gass og støv som omgir en rød kjempestjerne. Stjernetåkens engelske kallenavn henspeiler på objektets karakteristiske form, som kan minne om en liten kanne med hank.

Toby jug-tåken holder til om lag 1200 lysår unna Jorda, i stjernebildet Kjølen på den sørlige himmelhalvkule. Den kalles formelt IC 2220 og er et eksempel på en refleksjonståke. Tåken er en sky av gass og støv som lyses opp innenfra av en stjerne med betegnelsen HD 65750. Denne røde kjempestjernen er fem ganger mer massiv enn Sola og er på et mye senere stadium i livet tross sin forholdsvis unge alder av ca. 50 millioner år [1].

Tåken stammer fra stjernen selv, som mister deler av atmosfæren sin ut i rommet i form av kraftige stjernevinder. Dette danner en sky av gass og støv når materialet avkjøles. Støvet består av karbon og enkle, varmebestandige forbindelser som for eksempel titandioksid og kalsiumoksid (kalk). Grundige undersøkelser i infrarødt lys tyder på at det er silisiumdioksid (silika) som reflekterer det meste av stjernelyset i dette objektet.

IC 2220s sommerfuglaktige struktur er meget symmetrisk og måler omtrent et lysår fra den ene siden til den andre. Denne fasen i en stjernes liv er kortvarig og objekter som dette er derfor sjeldne.

Røde kjemper er aldrende stjerner som nærmer seg sine siste utviklingsstadier. De har nesten brukt opp sitt forråd av hydrogen, som er fusjonsbrenselet som holder liv i stjernen gjennom mesteparten av livsløpet. Dette får stjernens atmosfære til å utvide seg kraftig. Stjerner som HD 65750 fortsetter å brenne helium i et skall utenfor den karbon- og oksygenrike kjernen, og i enkelte tilfeller finnes i tillegg et skall med hydrogen nærmere stjernens overflate.

Om noen milliarder år vil vår egen sol også svulme opp og bli en rød kjempe. Solatmosfæren ventes å ese ut slik at den rekker godt forbi Jordas nåværende bane og dermed sluker de tre innerste planetene. Men Jorda vil være i sørgelig forfatning lenge før dette. Den enorme økningen i solstrålingen og de kraftige stjernevindene som følger med oppsvulmingen, vil utslette alt liv på planeten vår og fordampe alt vannet i havene. Omsider vil hele Jorda smelte.

De britiske astronomene Paul Murdin, David Allen og David Malin gav IC 2220 kallenavnet Toby jug-tåken siden formen lignet på et gammelt engelsk drikkekrus kalt Toby jug, som de husket fra sin ungdom.

Bildet er laget som del av ESOs Cosmic Gems-program [2].

[1] Massive stjerner bruker opp brenselet sitt raskere og lever mye kortere enn mindre massive stjerner som Sola. Livsløpet til førstnevnte måles i millioner av år, mens sollignende stjerner lever i flere milliarder år.

[2] Hensikten med ESOs Cosmic Gems-program er å ta bilder av fascinerende, spennende eller vakre himmelobjekter og bruke dem til utdannings- og formidlingsformål. Prosjektet behøver bare små mengder observasjonstid, som kombinert med ellers uutnyttede perioder i teleskopenes tidsskjema, minimerer innvirkningen på de vitenskapelige observasjonene. Alle data gjøres dessuten tilgjengelige for profesjonelle astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.