eso1345no — Pressemelding

Chiles president besøker Paranal for å kunngjøre overføring av land til E-ELT

28 October 2013

Under en seremoni i går ved ESOs Paranal-observatorium i den chilenske Atacamaørkenen overleverte Chiles president, Sebastián Piñera, nylig signerte juridiske dokumenter som sier at den chilenske regjering vil overføre landområder rundt Cerro Armazones til ESO. Cerro Armazones, et 3060 meter høyt fjell 20 kilometer fra ESOs Very Large Telescope på Cerro Paranal, vil bli tilholdssted for kjempeteleskopet European Extremely Large Telescope (E-ELT).

President Piñera ble mottatt på Paranal-observatoriet av ESOs administrerende direktør Tim de Zeeuw, ESOs representant i Chile, Fernando Comerón, og assisterende direktør ved La Silla-Paranal-observatoriet, Ueli Weilenmann. Presidenten ble ledsaget av utenriksminister Alfredo Moreno og representanter for de lokale chilenske myndigheter.

Besøket inkluderte en tur til toppen av fjellet Cerro Paranal, der verdens mest avanserte optiske teleskop, ESOs Very Large Telescope (VLT), holder til.

Under en seremoni ved hotellet på Paranal, den såkalte Residenciaen, overrakte president Piñera et nylig underskrevet offentlig skjøte til ESO vedrørende overdragelse av landområder rundt Cerro Armazones. Presidenten understreket hvor viktig det er å bevare den mørke nattehimmelen i det nordlige Chile. "Vi tar herved et betydelig skritt for å styrke Chiles posisjon som verdens hovedkvarter for astronomi. European Extremely Large Telescope på Cerro Armazones kommer til å bli astronomenes største øye mot kosmos, et øye som vil skule opp på den chilenske nattehimmel for å kaste lys på de hemmeligheter som universet enda ikke har gitt slipp på. Dette er en viktig dag for moderne astronomi og for Chile."

ESOs administrerende direktør uttrykte sin takknemlighet overfor Chiles regjering i anledning denne viktige milepælen: "Samarbeidet mellom Chile og ESO begynte for 50 år siden og har vist seg å være fruktbart og langvarig. I tillegg gir det spennende muligheter for framtiden – for Chile, for ESOs medlemsland [1] og for utviklingen av vitenskap og teknologi. E-ELT er et tydelig bevis på dette."

Ifølge de juridiske dokumentene vil Chiles regjering overføre 189 kvadratkilometer land rundt Cerro Armazones til byggingen av E-ELT, og gi en 50-årig konsesjon knyttet til det omliggende området. Denne større regionen på 362 kvadratkilometer vil beskytte E-ELT mot lysforurensing og effektene av gruvedrift. Når E-ELT står ferdig tidlig neste tiår, vil driften av teleskopet integreres med ESOs Paranal-observatorium.

Gårsdagens seremoni følger opp avtalen fra oktober 2011 mellom det chilenske utenriksdepartementet og ESO.

[1] Norge er ikke medlem av ESO.