eso1346no — Pressemelding

ESO feirer 50 års samarbeid med Chile

6 November 2013

På denne dag for 50 år siden startet et svært fruktbart samarbeid mellom ESO og Chile. Gjennom partnerskapet har europeisk og chilensk astronomi flyttet grensene for vitenskap, teknologi og kultur framover og inn i framtiden.

6. november 1963 ble den første avtalen (den såkalte Convenio) mellom European Southern Observatory (ESO) og Chiles regjering undertegnet. Den gjorde det mulig for ESO å plassere sine teleskoper under Chiles usedvanlig klare nattehimmel.

"Samarbeidet med Chile har vist seg å være stabilt og langvarig. ESO er en vitenskapelig og kulturell bro mellom Chile og Europa, en vei som leder inn i framtiden og er til stor nytte for Chile, for ESOs medlemsland og selvsagt også for vitenskap og teknologi generelt," sier ESOs administrerende direktør Tim de Zeeuw.

Det første ESO-teleskopet hadde et hovedspeil på én meter i diameter og sto klart i 1966. ESOs første observatorium, La Silla, ble innviet av Chiles president 25. mars 1969. Med tiden ble 3,6-metersteleskopet, New Technology Telescope (NTT) og en rekke mindre teleskoper oppført på dette utmerkede observasjonsstedet. Teknologiske framskritt og erfaringen fra La Silla banet så veien for det som skulle bli ESOs neste store prosjekt i Chile, nemlig Paranal-observatoriet.

Paranal-observatoriet ble innviet 5. mars 1999 og er tilholdssted for Very Large Telescope (VLT), verdens mest avanserte optiske/infrarøde observatorium. Mange av vår tids viktigste astronomiske oppdagelser er gjort herfra. To av verdens kraftigste kartleggingsteleskoper, VISTA og VST, er også å finne på Paranal.

Sammen med partnere fra Nord-Amerika og Øst-Asia, og i samarbeid med Chile, har ESO konstruert Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), det største astronomiprosjekt i verden til dags dato. ALMA befinner seg på det 5100 meter høye Chajnantor-platået og består av totalt 66 store parabolantenner som opererer på millimeter- og submillimeterbølgelengder. Chiles president, Sebastián Piñera, innviet observatoriet 13. mars 2013.

"ESO har en aktiv rolle i utdanningen av nye generasjoner forskere i Chile og Europa, noe som har gjort oss i stand til å skape sterkere bånd mellom våre samfunn," bemerker Fernando Comerón, ESOs representant i Chile. "De mange samarbeidskomiteene som finnes mellom ESO og Chile, er tydelige bevis på dette – ikke bare på det vitenskapelig plan, men også innenfor kultur og utdanning."

Som vertsland har Chile særrett til observasjonstid på ESOs teleskoper. Ordningen gir chilenske astronomer tilgang til noen av verdens mest avanserte observasjonsanlegg.

ESO og Chile vil fortsette å styrke sitt forhold. For en uke siden overleverte president Piñera juridiske dokumenter som sier at den chilenske regjering vil overføre landområder rundt Cerro Armazones til ESO (se eso1345). Cerro Armazones er tilholdssted for ESOs neste prosjekt, kjempeteleskopet European Extremely Large Telescope (E-ELT).

ESO har i samarbeid med sine medlemslands ambassader i Chile planlagt en rekke kulturelle arrangementer for å feire 50-årsjubileet med det chilenske folk. Mer informasjon finnes her (på engelsk).

I tillegg vil ESO holde en spesiell mottakelse den 8. november 2013 for å markere jubileet. De chilenske myndigheter er invitert sammen med ambassadører og representanter fra ESOs medlemsland og det vitenskapelige miljøet i Chile.