Kids

eso1347no — Pressemelding

Unge stjerner maler spektakulært himmellandskap

13 November 2013

Astronomer ved ESO har tatt det hittil beste bildet av de merkelige skyene som omgir stjernehopen NGC 3572. Bildet viser hvordan stjernevindene fra varme, unge stjerner har formet omliggende gass- og støvskyer til bobler, buer og underlige strukturer kalt elefantsnabler. De mest lyssterke medlemmene av stjernehopen er mye tyngre enn Sola og vil ende sine korte, intense liv i voldsomme supernovaeksplosjoner.

De fleste stjerner fødes ikke alene, men dannes i store søskenflokker ut av samme gass- og støvsky på noenlunde samme tid. NGC 3572, i stjernebildet Kjølen på den sørlige himmelhalvkule, er et eksempel på en åpen stjernehop. Den inneholder mange varme, unge og lyssterke blåhvite stjerner. Disse produserer kraftige stjernevinder, som gradvis sprer og løser opp gassen og støvet som ble igjen i området etter dannelsen. Stjernehopen og de tilhørende gasskyene står i fokus på et nytt bilde fra Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile [1].

I nedre bildekant kan man fortsatt se en stor del av den molekylskyen som var opphav til de unge stjernene. Den er sterkt påvirket av den kraftige strålingen fra dens glødende avkom. Strålingen får skyen til å lyse med en karakteristisk rød farge, samtidig som den former gassen og støvet til bobler, buer og mørke søyler som astronomene kaller elefantsnabler [2].

Like til høyre for midten av bildet ligger en liten ringformet tåke. Astronomene er fortsatt litt usikker på opprinnelsen til denne underlige strukturen. Den er trolig en tett rest etter molekylskyen som dannet hopen – kanskje en gassboble omkring en svært lyssterk, varm stjerne. Enkelte forskere har overveid muligheten for at den kan være en uvanlig formet planetarisk tåke, altså restene etter en døende stjerne [3].

Stjerner i hoper anses riktignok som søsken, men de er ikke tvillinger. De har nesten samme alder, men forskjellig størrelse, masse, temperatur og farge. En stjernes livsløp bestemmes hovedsakelig av massen, så en gitt hop vil derfor inneholde stjerner i mange ulike stadier av sine liv. Det gir astronomene et unikt laboratorium der de kan studere hvordan stjerner utvikler seg [4]

Disse unge stjerner holder sammen i forholdsvis kort tid, typisk noen ti- eller hundretalls millioner år. Hopene oppløses med tiden grunnet gravitasjonelle vekselvirkninger, men også fordi de mest massive stjernene lever så korte og intense liv: De bruker raskt opp brenselet sitt og ender sine liv i voldsomme supernovaeksplosjoner, som bidrar til å spre den gjenværende gassen og stjernene i hopen.

[1] Dataene som er brukt for å lage dette bildet, ble tatt av et team ledet av ESO-astronom Giacomo Beccari. De anvendte vidvinkelkameraet Wide Field Imager for å studere protoplanetariske skiver rundt de unge stjernene i NGC 3572. Til sin overraskelse fant forskerne stjerner som er eldre enn ti millioner år gamle og som fortsatt suger til seg masse og derfor må være omgitt av skiver av materie. Funnene beviser at stjernedannelsen i NGC 3572 har pågått i minst 10–20 millioner år, og innebærer at prosessen med å danne planeter kan foregå over mye lengre tidsrom enn tidligere antatt.

[2] Det mest berømte eksempelet på slike kosmiske elefantsnabler er strukturene kalt "Pillars of Creation" i Ørnetåken, som i 1995 ble avbildet i all sin prakt av NASA/ESAs Hubble-teleskop (www.spacetelescope.org/images/opo9544a/).

[3] Når en sollignende stjerne har brukt opp alt brenselet i sitt indre, kaster den av seg sine ytre gasslag. Materialet bestråles av den varme stjerneresten i midten slik at det dannes vakre, men kortvarige glødende skall av ionisert gass. Disse objektene kalles planetariske tåker, skjønt de har ikke noe med planeter å gjøre. Navnet oppstod på 1700-tallet fordi flere av dem kunne se ut som små, lyssterke skiver og dermed minne om planeter når de ble observert gjennom små teleskoper.

[4] Hvor lenge en stjerne lever, avhenger i svært stor grad av massen. En stjerne femti ganger mer massiv enn Sola vil leve i bare noen få millioner år. Vår egen sol ventes å ha en levetid på rundt ti milliarder år. Røde dvergstjerner med svært liten masse kan holde det gående i billioner av år – mye lenger enn universets nåværende alder.