Kids

eso1348no — Pressemelding

Liv og død i Store magellanske sky

27 November 2013

Store magellanske sky er en av våre nærmeste nabogalakser. Astronomer har nå tatt i bruk ESOs Very Large Telescope for å utforske en av dens mindre kjente regioner. Dette nye bildet viser intrikate skyer av gass og støv formet av intense stjernevinder fra nyfødte stjerner. Vi finner også bevis for tidligere stjernedød i form av trådlignende strukturer skapt i en voldsom supernovaeksplosjon.

Store magellanske sky ligger bare ca. 160 000 lysår unna oss (eso1311) i stjernebildet Gullfisken, og er en av våre nærmeste galaktiske naboer. Her dannes fortsatt nye stjerner i områder som lyser så sterkt at enkelte, som for eksempel Tarantelltåken (eso1033), faktisk kan sees med det blotte øye fra Jorda. Dette nye bildet fra ESOs Very Large Telescope (VLT) ved Paranal-observatoriet i Chile ser nærmere på et område med betegnelsen NGC 2035 (til høyre i bildet), også kalt Dragehodetåken.

NGC 2035 er et såkalt HII-område, også kjent som en emisjonståke. Det består av gasskyer som lyser takket være den kraftige strålingen fra unge stjerner i nabolaget. Strålingen slår ut elektroner fra atomene i gassen, og når de etterpå fanges inn igjen (rekombinerer), sender atomene ut lys. Skyene inneholder også klumper av støv, som absorberer lys og dermed gir opphav til mørke bånd og felter i stjernetåken.

De trådlignende strukturene (filamentene) til venstre i bildet er ikke et resultat av stjernedannelse, men snarere stjernedød. De ble til i en av de voldsomste begivenheter som universet har å by på, nemlig en supernovaeksplosjon [1]. Disse eksplosjonene er så kraftige at de i et kort tidsrom gjerne lyser sterkere enn hele vertsgalaksen, før de i løpet av noen uker eller måneder forsvinner ut av syne (se også eso1315 og potw1323a).

Ut fra bildet er det vanskelig å forstå omfanget av disse stjernetåkene – de strekker seg faktisk over hundrevis av lysår. Og de ligger altså ikke i Melkeveien, men langt bortenfor. Store magellanske sky er enorm, men sammenlignet med vår egen galakse har den en beskjeden utstrekning på omtrent 14 000 lysår (ti ganger mindre enn Melkeveien).

Bildet ble tatt som del av ESOs Cosmic Gems-program [2] med FORS-instrumentet (FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph) på ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile.

[1] Resten etter denne supernovaeksplosjonen har betegnelsen SNR 0536-67.6.

[2] Hensikten med ESOs Cosmic Gems-program er å ta bilder av fascinerende, spennende eller vakre himmelobjekter og bruke dem til utdannings- og formidlingsformål. Prosjektet utnytter teleskoptiden som ikke kan brukes til vitenskapelige observasjoner. Dataene som samles inn, kan være aktuelle for forskningsprosjekter og gjøres derfor tilgjengelige for profesjonelle astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.