Kids

eso1403no — Pressemelding

Smakebit fra kosmisk skattekiste

Kartleggingsteleskopet VST avbilder Lagunetåken

22 January 2014

Kartleggingsteleskopet VST (VLT Survey Telescope) ved ESOs Paranal-observatorium i Chile har tatt dette nye og svært detaljerte portrettet av den velkjente Lagunetåken. Denne enorme skyen av gass og støv produserer lyssterke stjerner i et forrykende tempo og er hjem til flere unge stjernehoper. Bildet utgjør en liten del av kun én av de elleve offentlige himmelkartlegginger som nå utføres med ESOs teleskoper. Til sammen vil prosjektene etterlate en stor arv av fritt tilgjengelige data som det astronomiske fellesskap vil ha nytte av i mange tiår framover.

Lagunetåken, også kjent som Messier 8, er et spennende objekt rundt 5000 lysår unna oss, i stjernebildet Skytten. Tåken er en gigantisk interstellar sky, omtrent 100 lysår i diameter, hvor nye stjerner dannes [1]. Dette nye, 16 500 piksler brede bildet kommer fra VLT Survey Telescope (VST), et av to spesiallagde kartleggingsteleskoper ved ESOs Paranal-observatorium i det nordlige Chile. En zooombar versjon lar deg utforske alle kriker og kroker i dette fascinerende objektet.

VST ble ikke rettet spesifikt mot Lagunetåken. Denne himmelregionen ble observert som del et omfattende kartleggingsprosjekt kalt VPHAS+, som dekker et mye større område av Melkeveien. VPHAS+ er en av tre himmelkartlegginger som utføres i synlig lys med VST. I tillegg kommer seks infrarøde kartlegginger med VISTA-teleskopet.

Kartleggingene tar for seg viktige spørsmål og oppgaver i moderne astronomi, deriblant den mørke energiens natur, jakten på lyssterke kvasarer i det tidlige univers, studier av Melkeveiens oppbygning og leting etter uvanlige og skjulte objekter, detaljerte undersøkelser av De magellanske skyer (to av Melkeveiens nabogalakser) og mye mer. Historien har dessuten vist at observasjonsprogrammer av denne typen ofte avdekker helt uventede ting. Slike overraskelser er avgjørende for å bringe astronomisk forskning videre.

Foruten de ni overnevnte prosjektene med VST og VISTA har ESO ytterligere to kartlegginger i sving. Den ene, Gaia-ESO Survey, tar i bruk Very Large Telescope (VLT) ved Paranal for å kartlegge egenskapene til mer enn 100 000 stjerner i Melkeveien. Den andre, PESSTO, følger opp forbigående fenomener som supernovaer ved hjelp av New Technology Telescope på La Silla [2].

Noen av himmelkartleggingene begynte tilbake i 2010, mens andre ble satt i gang for ikke lenge siden. Data fra alle elleve prosjektene gjøres nå offentlig tilgjengelig for astronomer verden rundt gjennom ESOs vitenskapsarkiv [3].

Selv om kartleggingene fortsatt pågår, har de allerede produsert en rekke oppdagelser – for eksempel nye stjernehoper funnet i VVV-kartleggingen (eso1128, eso1141), det beste kartet hittil over Melkeveiens sentralområde (eso1242, eso1339), et svært dypt vidvinkelbilde av himmelen i infrarødt lys (eso1213) og noen av de fjerneste kvasarer man så langt kjenner til (fra VISTA VIKING-prosjektet).

ESOs offentlige himmelkartlegginger vil pågå i mange år, og deres astronomiske arv vil strekke seg mange tiår inn i framtiden.

[1] ESO har tidligere produsert flere vakre bilder av dette objektet, ikke minst et gigantisk 370-megapiksels bilde i forbindelse med prosjektet GigaGalaxy Zoom (eso0936). VISTA-teleskopet og VVV-kartleggingen utforsket Lagunetåkens hemmeligheter i infrarødt lys og gav oss et annerledes syn på denne berømte stjernetåken (eso1101).

[2] Mer informasjon om alle elleve kartleggingene er tilgjengelig på denne siden. En fullstendig beskrivelse av deres nåværende status og resultater fram til nå, gis i seneste utgave av ESO Messenger (PDF).

[3] En oversikt over dataene som hittil er gjort tilgjengelige, finnes her.