Kids

eso1404no — Pressemelding

Første kart over været på brun dverg

ESOs VLT kartlegger overflaten av rekordnær brun dverg

29 January 2014

Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har astronomer konstruert det første kart noensinne over været på overflaten av den nærmeste brune dverg man kjenner til. Et internasjonalt team har kartlagt de mørke og lyse flekkene på WISE J104915.57-531906.1B, bedre kjent under det uformelle navnet Luhman 16B. Dette er en av to nylig oppdagede brune dverger som danner et par kun seks lysår unna oss. De nye forskningsresultatene presenteres i tidsskriftet Nature 30. januar 2014.

Brune dverger plasserer seg definisjonsmessig mellom store gassplaneter (som Jupiter og Saturn) og lyssvake, kalde stjerner. De er ikke massive nok til å sette i gang atomkjernereaksjoner i kjerneområdet, og det lille lyset de sender ut ligger i den infrarøde delen av spekteret. Den første bekreftede brune dverg ble funnet for så lite som tjue år siden. Man kjenner i dag til bare noen få hundre av disse snodige objektene.

Luhman 16AB [1] er to brune dverger som kretser rundt hverandre. De befinner seg nærmere enn noen andre brune dverger – kun seks lysår fra Jorda, i stjernebildet Seilet på den sørlige himmelhalvkule. Dette paret ble oppdaget tidlig i 2013 og er faktisk det tredje nærmeste systemet vi kjenner til, etter Alfa Centauri og Barnards stjerne. Lysstyrken til den svakeste av de to komponentene, Luhman 16B, har vist seg å endre seg en smule over noen timer i takt med at den roterer – et tegn på at objektet har tydelige overflatetrekk.

Nå har astronomer tatt i bruk ESOs Very Large Telescope (VLT) for ikke bare å avbilde de brune dvergene, men også kartlegge de mørke og lyse områdene på overflaten til Luhman 16B.

Ian Crossfield (Max Planck-instituttet for astronomi i Heidelberg i Tyskland) er hovedforfatter av forskningsartikkelen og oppsummerer funnene slik: "Tidligere observasjoner antydet at brune dverger kunne ha flekkete overflater, og nå kan vi faktisk kartlegge dem. Snart vil vi være i stand til å se skyformasjoner dannes, utvikle seg og løse seg opp på denne brune dvergen. Etter hvert kan kanskje eksometeorologer fortelle hvorvidt det blir klarvær eller overskyet på Luhman 16B neste dag."

Astronomene brukte en lur metode for å kartlegge overflaten. De observerte den brune dvergen med CRIRES-instrumentet på VLT, noe som ikke bare lot dem måle endringen i lysstyrke etter hvert som Luhman 16B roterte. De kunne også se hvorvidt mørke og lyse områder bevegde seg mot eller vekk fra oss. Ved å kombinere all denne informasjonen kunne de konstruere et kart over de mørke og de lyse flekkene på overflaten.

Atmosfæren til brune dverger er veldig lik atmosfæren til varme, jupiterlignende eksoplaneter [2]. Ved å studere forholdsvis lett observerbare brune dverger kan astronomer dermed også lære mer om atmosfæren til unge kjempeplaneter. SPHERE-instrumentet, som skal installeres på VLT senere i år, ventes for øvrig å oppdage mange nye gassplaneter rundt andre stjerner.

"Vårt kart bringer oss et skritt nærmere målet om å forstå værmønstre på kloder i andre solsystemer. Fra tidlig alder ble jeg lært å sette pris på kartenes skjønnhet og nytte. For meg personlig er det ekstra spennende at vi nå har begynt å kartlegge objekter utenfor vårt eget solsystem," avslutter Crossfield.

[1] Paret ble oppdaget av den amerikanske astronomen Kevin Luhman på bilder fra den infrarøde kartleggingssatellitten WISE. Dets formelle navn er J104915.57-531906.1, men det mer praktiske Luhman 16 brukes i mange sammenhenger (tallet 16 skyldes at Luhman hadde oppdaget femten dobbeltstjerner fra før av). I tråd med den vanlige konvensjon for navngiving dobbeltstjerner er Luhman 16A den mest lyssterke av de to komponentene, Luhman 16B den svakeste, mens paret under ett går under betegnelsen Luhman 16AB.

[2] Varme jupiterlignende eksoplaneter, eller "hot Jupiters" på engelsk, ligger svært nære moderstjernen sin. Den svake gløden fra slike planeter drukner i det mye sterkere stjernelyset og er derfor nesten umulig å observere. I tilfellet med brune dverger er det derimot ingen nabokilder som forstyrrer det svake lyset fra selve objektet. Derfor er det mye enklere å gjøre nøyaktige målinger.

Denne studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Nature: "Mapping Patchy Clouds on a Nearby Brown Dwarf" av Crossfield et al.

Forskerteamet består av I. J. M. Crossfield (Max Planck Institute for Astronomy [MPIA], Heidelberg, Tyskland), B. Biller (MPIA; Institute for Astronomy, University of Edinburgh, Storbritannia), J. Schlieder (MPIA), N. R. Deacon (MPIA), M. Bonnefoy (MPIA), D. Homeier (CRAL-ENS, Lyon, Frankrike), F. Allard (CRAL-ENS), E. Buenzli (MPIA), Th. Henning (MPIA), W. Brandner (MPIA), B. Goldman (MPIA) og T. Kopytova (MPIA; International Max-Planck Research School for Astronomy and Cosmic Physics, University of Heidelberg, Tyskland).