Kids

eso1406no — Pressemelding

Diamanter i Skorpionens hale

Nytt ESO-bilde av stjernehopen Messier 7

19 February 2014

Dette nye, høyoppløste portrettet av den lyssterke stjernehopen Messier 7 er tatt ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Messier 7 er en av de mest iøynefallende åpne stjernehoper på himmelen og kan enkelt sees med det blotte øye nær halen av Skorpionen. Objektet er av stor interesse for forskere som studerer stjerners utvikling.

Messier 7, også kjent som NGC 6475, er en lyssterk åpen hop på rundt hundre stjerner om lag 800 lysår unna Jorda. På dette nye bildet fra Wide Field Imager-kameraet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop sees den svevende foran hundretusener av lyssvake bakgrunnsstjerner i retning Melkeveiens sentrum.

Med en alder på omkring 200 millioner år er Messier 7 en nokså typisk middelaldrende åpen hop. Den strekker seg over et område på ca. 25 lysår i diameter. Når stjernene i hopen blir eldre, vil de mest lyssterke av dem – opp mot en tiendedel av hopens medlemmer – eksplodere som supernovaer. Senere vil de gjenværende og mye mer tallrike lyssvake stjernene sakte drive fra hverandre helt til de ikke lenger kan gjenkjennes som en hop.

Åpne stjernehoper som Messier 7 er ansamlinger av stjerner som er født på nesten samme tid og sted. De dannes fra enorme kosmiske skyer av gass og støv. Slike hoper er av stor interesse for forskere ettersom stjernene i dem har samme alder og kjemiske sammensetning. De er uvurderlige i studiet av stjerners struktur og utvikling.

Et interessant trekk ved dette nye bildet er at selv om bakgrunnen er tettpakket av stjerner, ser vi tydelig enkelte mørkere områder med støv. Det er kanskje fristende å spekulere i om disse mørke flekkene kan være rester etter skyen som gav opphav til hopen. Melkeveien har imidlertid rotert nesten en hel omgang i løpet av stjernehopens levetid, med en betydelig omfordeling av stjerner og støv som resultat. Det betyr at Messier 7 og støvet/gassen den ble dannet fra, vil ha skilt lag for lenge siden.

Den første nedtegnede observasjon av denne stjernehopen ble gjort så tidlig som 130 e.Kr. av matematikeren og astronomen Klaudios Ptolemaios, som beskrev den som en "tåke i forlengelsen av Skorpionens brodd". Det var en ganske nøyaktig framstilling ettersom man med det blotte øye kan se objektet som en diffus lysflekk med et lysende, stjernebestrødd melkeveibånd i bakgrunnen. Messier 7 går da også under navnet Ptolemaios' hop. I 1764 oppførte Charles Messier hopen som det syvende objekt i sin berømte katalog. Senere, på 1800-tallet, observerte John Herschel hopen gjennom et teleskop og skildret den meget passende som en "løs samling av stjerner".