Kids

eso1413no — Pressemelding

En studie i rødt

16 April 2014

En hydrogensky kalt Gum 41 er hovedmotivet i dette nye bildet fra ESOs La Silla-observatorium i Chile. Varme, unge og lyssterke stjerner i midten av denne lite kjente tåken sender ut energirik stråling som får den omliggende hydrogengassen til å gløde med en karakteristisk rødfarge.

Stjernebildet Kentauren på den sørlige himmelhalvkule huser mange lyssterke tåker der stjerner fødes ut av svære skyer av hydrogengass. Den intense strålingen fra varme, nyfødte stjerner eksiterer det resterende hydrogenet i nabolaget slik at gassen sender ut lys med denne særegne rødfargen som er så typisk for stjernedannelsesområder. Et mer berømt eksempel på fenomenet er Lagunetåken (eso0936), en enorm sky med samme skarlagensrøde glød.

Stjernetåken på bildet befinner seg rundt 7300 lysår unna Jorda. Den australske astronomen Colin Gum oppdaget den på bilder tatt ved Mount Stromlo-observatoriet nær Canberra og inkluderte den i sin katalog over 84 emisjonståker fra 1955. Gum 41 er faktisk bare en liten del av et større tåkekompleks ved navn Lambda Centauri-tåken, også kjent under kallenavnet Den løpende kylling (se f.eks. pressemelding eso1135). Gum var bare i midten av trettiårene da han i 1960 mistet livet i en skiulykke i Sveits.

På dette bildet av Gum 41 virker skyene forholdsvis tykke og lyssterke. Men det er de ikke i virkeligheten. Dersom en hypotetisk romfarer hadde reist gjennom tåken, ville han/hun neppe ha enset den – lyset ville simpelthen vært for svakt til at det menneskelige øye kunne oppfatte det. Det lille lyset fra tåken er spredt over et stort område og den svake røde gløden er svært vanskelig å få øye på visuelt. Det forklarer hvorfor dette relativt store objektet ikke ble oppdaget før midten av forrige århundre.

Dette nye, høyoppløste portrettet – trolig et av de beste som finnes av Gum 41 – er laget ved hjelp av data fra vidvinkelkameraet Wide Field Imager (WFI) på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Fargebildet er satt sammen av eksponeringer tatt gjennom blå, grønne og røde filtre, samt et spesialfilter som er designet for kun å slippe gjennom lys fra glødende hydrogengass.