Kids

eso1416no — Pressemelding

En stjernehop i Kjølens kjølvann

21 May 2014

Dette fargerike, nye bildet fra MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile viser stjernehopen NGC 3590. Hopens lyssterke stjerner sees foran et dramatisk himmellandskap med mørke støvregioner og rødlysende skyer av hydrogengass. Denne lille stjerneansamlingen hjelper astronomer å forstå hvordan stjerner fødes og utvikler seg, i tillegg til å gi verdifull innsikt i strukturen til Melkeveigalaksens spiralarmer.

NGC 3590 er en liten åpen stjernehop omtrent 7500 lysår unna Jorda, i stjernebildet Kjølen (Carina på latin) på den sørlige himmelhalvkule. Den inneholder flere titalls stjerner, som er løst bundet gravitasjonsmessig sett og har en alder på rundt 35 millioner år.

Foruten å være vakker er stjernehopen også svært nyttig for astronomene. Ved å studere denne og andre hoper kan de undersøke egenskapene til spiralarmene i Melkeveiens plan. NGC 3590 befinner seg i den største enkeltdelen av en spiralarm – kalt spiralsegmentet i Kjølen – som kan sees fra vår posisjon i Melkeveien.

Galaksen vår har flere spiralarmer med stjerner og gass som strekker seg ut fra galaksesenteret. Spiralarmene – to store stjernefylte armer og to mindre armer – er oppkalt etter stjernebildene hvor de er mest framtredende [1]. Fra Jorda sees det overnevnte spiralsegmentet i Kjølen som et tettpakket område med stjerner i den mindre Kjølen-Skytten-armen.

Navnet på denne armen – Kjølen – er ganske passende. Spiralarmene er ikke faste strukturer, men derimot tetthetsbølger, det vil si områder der den lokale tettheten av stjerner og gass er høyere enn ellers. Når tetthetsbølgene farer gjennom galakseskiven, utløser de intens stjernedannelse og etterlater hoper som NGC 3590 i sitt kjølvann. Ved å finne og observere unge stjerner, slik som medlemmene i NGC 3590, kan astronomer bestemme avstandene til de ulike delene av denne spiralarmen, noe som i sin tur gir oss kunnskap om armens struktur.

Åpne hoper inneholder alt fra noen få titalls til noen få hundretusener stjerner. Stjernene i hoper som NGC 3590 er født noenlunde samtidig og fra samme gassky. Medlemmene er med andre ord omtrent like gamle og hadde samme kjemiske sammensetning i starten. Det er nettopp dette som gjør dem så nyttige for astronomer som studerer hvordan stjerner dannes og utvikler seg.

På dette bildet fra WFI-instrumentet (Wide Field Imager) på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium ser vi hopen og gassen som omgir den. Gassen lyser i rødlige nyanser grunnet den kraftige strålingen fra nærliggende, varme stjerner. WFIs store synsfelt har også fanget drøssevis med bakgrunnsstjerner.

Fargebildet er satt sammen av eksponeringer tatt i den synlige og infrarøde delen av lysspekteret, samt eksponeringer tatt gjennom et spesialfilter som er designet for kun å slippe gjennom lys fra glødende hydrogengass.

[1] Navnene på de fire spiralarmene er Kjølen-Skytten-armen (Carina-Sagittarius på engelsk), Vinkelhaken-armen (Norma), Skjoldet-Kentauren-armen (Scutum-Centaurus) og Perseus-armen (Perseus).