eso1419no — Pressemelding

Første spadetak for E-ELT

Seremoni markerer neste store skritt i byggingen av verdens største optiske/infrarøde teleskop

19 June 2014

En seremoni med eksplosive innslag markerte i dag en milepæl for ESOs kommende European Extremely Large Telescope (E-ELT). Deler av toppen av det 3000 meter høye fjellet Cerro Armazones ble sprengt vekk for å kunne planere området før byggingen av verdens største optiske/infrarøde teleskop tar til.

Seremonien ved Paranal-observatoriet, 20 km unna sprengningen, ble overvært av framstående gjester fra Chile og ESOs medlemsland samt ulike prosjektledere, ESO-ansatte og representanter for områdets lokalsamfunn. Begivenheten ble også overført direkte på internett. Et opptak er tilgjengelig her.

Jorge Maldonado, Chiles viseminister for nasjonale aktiva, gav ordren om å starte sprengningen.

Under seremonien sprengte det chilenske selskapet ICAFAL Ingeniería y Construcción S.A. vekk deler av toppen av fjellet Cerro Armazones og løsnet samtidig rundt 5000 kubikkmeter bergmasse. Dette er bare starten av et omfattende planeringsarbeid som skal sørge for at fjelltoppen kan huse det 39 meter store teleskopet og dets enorme kuppel. Totalt må 220 000 kubikkmeter stein fjernes for å gjøre plass til den 150 ganger 300 meter store E-ELT-plattformen.

Anleggsarbeidet på Cerro Armazones begynte i mars 2014 og er ventet å ta 16 måneder. Det inkluderer etablering og vedlikehold av en asfaltert vei, og bygging av overnevnte teleskopplattform og en kabelgrøft som skal gå opp til fjelltoppen [1]. Etterpå starter konstruksjonen av selve teleskopet.

De første observasjoner – det astronomene kaller "første lys" – med E-ELT skal etter planen skje i 2024. Gigantteleskopet vil da ta for seg de største astronomiske utfordringene i vår tid, i tillegg til å utforske helt ukjente områder av universet. E-ELT kommer å bli det desidert største øye i verden som skuler opp på nattehimmelen.

[1] Alle strukturer som senere vil bli reist på fjelltoppen, er angitt i E-ELT Construction Proposal, en 264-siders bok som i detalj tar for seg alle aspekter av prosjektet. Se også dette sammendraget. ESO-rådet godkjente i juni 2011 teleskopets reviderte grunndesign, og i desember 2012 gav samme råd sin endelige godkjenning av E-ELT-programmet (se også ann13019, ann13033 og ann13042).