Kids

eso1420no — Pressemelding

Stjernelivmoren Gum 15 formes og ødelegges av sitt utakknemlige avkom

2 July 2014

Gum 15, en lite kjent sky av kosmisk gass og støv, er fødested og hjemsted til varme, unge stjerner. Disse vakre, men dødelige stjernene former nå modertåken som gav dem liv, og de vil omsider også sørge for at den går til grunne.

Bildet ble tatt i forbindelse med ESOs Cosmic Gems-program [1] med vidvinkelkameraet Wide Field Imager på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Motivet er Gum 15 [2], en stjernetåke rundt 3000 lysår fra Jorda i stjernebildet Seilet på den sørlige himmelhalvkule. Denne lysende skyen er et godt eksempel på et såkalt HII-område [3]. Andre og mer kjente utgaver av disse spektakulære himmelobjektene er Ørnetåken (inkludert den berømte søylestrukturen med kallenavnet "The Pillars of Creation") og den store Oriontåken.

Hydrogen (H) er det vanligste grunnstoffet i universet og finnes i stort sett alle miljøer astronomene studerer. HII-områder skiller seg fra vanlige hydrogenskyer ved at de inneholder betydelige menger ionisert hydrogen, altså hydrogenatomer som grunnet intens ultrafiolett bestråling har fått elektronene sine fjernet. Når de ioniserte hydrogenkjernene gjenvinner elektronene, sender de ut lys på helt bestemte bølgelengder. Det er en av disse bølgelengdene, kalt hydrogen alfa (Hα) på fagspråket, som gir tåker som Gum 15 deres karakteristiske rødlige glød.

I HII-områder kommer de ioniserende fotonene fra unge, varme stjerner, og Gum 15 er intet unntak. I midten av dette bildet kan du se en av stjernene som er ansvarlig for denne prosessen, nemlig HD 74804, som er det mest lyssterke medlemmet i en stjernehop kalt Collinder 197.

Det klumpete og ujevne utseendet som er med å forskjønne denne stjernetåken, har sin forklaring i stjernene som holder til der. HII-områder kommer i mange ulike former nettopp fordi fordelingen av stjerner og gass inni dem er så uregelmessig. Gum 15 blir ikke mindre interessant av de svake blå refleksjonsstrukturene og de mørke armene av støv som strekker seg inn mot midten av bildet. Støvformasjonene får tåken til å minne om en større og mer lyssvak utgave av den mer kjente Trifidetåken (Messier 20), skjønt i dette tilfellet er kanskje kallenavnet Bifidetåken mer passende (det engelske ordet "bifid" brukes om noe som er delt i to).

Et HII-område som dette kan gi opphav til tusenvis av stjerner over en periode på mange millioner år. Noen av stjernene vil være med å forme skyen og få den til å lyse. Og det er de samme stjerner som etter hvert vil ødelegge den. Når de store, nyfødte stjernene har passert spedbarnsstadiet, vil de sende ut kraftige partikkelvinder som både former og sprer gassen rundt dem. De mest massive stjernene vil dø først, og når dette skjer, er det snart over og ut også med Gum 15. Enkelte stjerner er så store at de vil ende sine liv i voldsomme supernovaeksplosjoner, som kommer til å løse opp regionens siste rester av ionisert hydrogengass (HII). En hop av unge stjerner vil være alt som er igjen.

[1] Hensikten med ESOs Cosmic Gems-program er å ta bilder av fascinerende, spennende eller vakre himmelobjekter og bruke dem til utdannings- og formidlingsformål. Prosjektet utnytter teleskoptiden som ikke kan brukes til vitenskapelige observasjoner. Dataene som samles inn, kan likevel være aktuelle for forskningsprosjekter og gjøres derfor tilgjengelige for profesjonelle astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.

[2] Objektets navn stammer fra den australske astronomen Colin Gum, som i 1955 publiserte en katalog over HII-områder.

[3] HII-områder (HII uttales "h-to") er store gass- og støvskyer der man finner nyfødte stjerner og intens stjernedannelse.