eso1431no — Pressemelding

Mystisk byggeplan for galaktisk metropol

APEX avdekker skjult stjernedannelse i protogalaksehop

15. oktober 2014

Astronomer har brukt APEX-teleskopet for å undersøke en enorm galaksehop som er i ferd med å dannes i det tidlige univers. De har oppdaget at mye av stjernedannelsen er skjult av støv og dessuten foregår på helt uventede steder. Dette er første gang forskere har lykkes i å få fullstendig overblikk over stjernedannelsen i et slikt objekt.

Galaksehoper er de største objektene i universet. De holdes sammen av gravitasjonskraften, men vi forstår ikke fullt ut hvordan de dannes. Spindelvevgalaksen (på engelsk Spiderweb Galaxy, formelt kjent som MRC 1138-262 [1]) og dens omgivelser har blitt studert i tjue år med både ESOs og andres teleskoper [2]. Området anses som et av de beste eksempler på en såkalt protohop – en galaksehop under bygging. Spindelvevgalaksen og de omliggende objektene kalles samlet for Spindelvevhopen. Avstanden fra Jorda er over ti milliarder lysår, altså observerer vi objektene slik de framsto for mer enn ti milliarder år siden.

Et forskerteam ledet av Helmut Dannerbauer (Universitetet i Wien i Østerrike) mente at hopen bar på flere hemmeligheter. De bestemte seg derfor for å undersøke stjernedannelsens mørke side og finne ut hvor mye av Spindelvevhopens stjernedannelse som lå skjult bak kosmiske støvskyer.

Teamet tok i bruk LABOCA-kameraet på APEX-teleskopet i Chile og gjorde totalt 40 timer med observasjoner av Spindelvevhopen på millimeterbølgelengder. Disse bølgelengdene er lange nok til at mesteparten av strålingen slipper gjennom de tykke støvskyene. LABOCA har et stort synsfelt og passet derfor perfekt til denne kartleggingen.

"Dette er en av de dypeste observasjoner man noen gang har gjort med APEX," bemerker Carlos De Breuck, vitenskapelig prosjektmedarbeider på APEX og medforfatter på den nye forskningsartikkelen. "Teknologien ble presset til det ytterste, og det samme ble personalet på APEX-teleskopet, som holder til hele 5050 meter over havet."

APEX-observasjonene registrerte rundt fire ganger flere kilder innenfor Spindelvevhopen sammenlignet med himmelområdet utenfor. Ved å sammenstille de nye dataene med bilder tatt på andre bølgelengder, kunne astronomene bekrefte at mange av de nyoppdagede kildene befinner seg i samme avstand som selve protogalaksehopen og derfor må være del av denne.

Dannerbauer forklarer: "De nye APEX-observasjonene gav oss den siste brikken vi trengte for å fullføre opptellingen av alle innbyggerne i denne gigantiske stjernebyen. Disse unge galaksene er fortsatt i byggefasen, og i likhet med byggeplasser her på Jorda er de veldig støvete."

Forskerne fikk seg imidlertid en overraskelse da de så nærmere på hvor stjernedannelsen foregår. De hadde ventet å se nye stjerner dannes langs med trådene av materie som strekker seg mellom de gryende galaksene. I stedet er stjernedannelsen samlet hovedsakelig i et og samme område. Og ikke nok med det: området faller ikke sammen med den store Spindelvevgalaksen som befinner seg i midten av protohopen [3].

"Vi satte oss fore å finne den skjulte stjernedannelsen i Spindelvevhopen. Vi klarte det, men snublet samtidig over et nytt mysterium, for stjernene dannes ikke der vi hadde forventet! Denne galaktiske metropolen utvikler seg asymmetrisk," avslutter Dannerbauer.

Historien er ikke over. Ytterligere observasjoner må til, og ALMA vil være det perfekte verktøy for å studere disse ekstremt fjerne og støvfylte regionene nærmere.

[1] Spindelvevgalaksen huser et supermassivt sort hull i midten og er en kraftig radiokilde på himmelen. Det var denne radiostrålingen som gjorde at astronomene kom på sporet av objektet.

[2] Denne himmelregionen har vært studert intenst med en rekke ESO-teleskoper siden midten av 1990-tallet. Rødforskyvingen og dermed avstanden til radiogalaksen MRC1138-262 (Spindelvevgalaksen) ble først målt ved ESOs La Silla-observatorium. Ved hjelp av FORS-instrumentet på ESOs Very Large Telescope (VLT) ble den omliggende protohopen oppdaget, hvorpå flere observasjoner ble utført med VLT-instrumentene ISAAC, SINFONI, VIMOS og HAWK-I. APEX/LABOCA-dataene som nå er samlet inn, utfyller de optiske og nær-infrarøde observasjonene fra ESO-teleskopene. Astronomteamet anvendte dessuten en 12-timerseksponering fra Very Large Array (VLA) for å kryssidentifisere LABOCA-kildene i de optiske bildene.

[3] Astronomene tror disse støvete områdene med intens stjernedannelse ("starbursts" på engelsk) etter hvert vil utvikle seg til elliptiske galakser, slik de vi ser i dag i nærliggende galaksehoper.

Denne studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Astronomy & Astrophysics 15. oktober 2014: "An excess of dusty starbursts related to the Spiderweb galaxy" av Dannerbauer, Kurk, De Breuck et al.

APEX er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. ESO er ansvarlig for driften av teleskopet på Chajnantor-platået.

Forskerteamet består av H. Dannerbauer (University of Vienna, Østerrike), J. D. Kurk (Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik, Garching, Tyskland), C. De Breuck (ESO, Garching, Tyskland), D. Wylezalek (ESO, Garching, Tyskland), J. S. Santos (INAF–Osservatorio Astrofisico di Arcetri, Firenze, Italia), Y. Koyama (National Astronomical Observatory of Japan, Tokyo, Japan [NAOJ]; Institute of Space Astronomical Science, Kanagawa, Japan), N. Seymour (CSIRO Astronomy and Space Science, Epping, Australia), M. Tanaka (NAOJ; Kavli Institute for the Physics og Mathematics of the Universe, The University of Tokyo, Japan), N. Hatch (University of Nottingham, Storbritannia), B. Altieri (Herschel Science Centre, European Space Astronomy Centre, Villanueva de la Cañada, Spania [HSC]), D. Coia (HSC), A. Galametz (INAF–Osservatorio di Roma, Italia), T. Kodama (NAOJ), G. Miley (Leiden Observatory, Nederland), H. Röttgering (Leiden Observatory), M. Sanchez-Portal (HSC), I. Valtchanov (HSC), B. Venemans (Max-Planck Institut für Astronomie, Heidelberg, Tyskland) og B. Ziegler (University of Vienna).