eso1502no — Pressemelding

Nye eksoplanetteleskoper på Paranal

NGTS-anlegget gjør sine første observasjoner

14. januar 2015

Next-Generation Transit Survey (NGTS) har gjort sine første observasjoner ved ESOs Paranal-observatorium i det nordlige Chile. Prosjektet skal lete etter planeter ved hjelp av passasjemetoden, altså tilfeller der kloder passerer foran moderstjernen sin og således svekker stjernelyset nok til at følsomme instrumenter kan registrere det. Søket vil i hovedsak bli rettet mot planeter på størrelse med Neptun eller mindre, med diametre mellom to og åtte ganger Jordas.

Next-Generation Transit Survey (NGTS) består av tolv teleskoper med lysåpning på 20 centimeter i diameter og stort synsfelt [1]. Dette nye observasjonsanlegget er bygget av et britisk, sveitsisk og tysk konsortium og holder til ved ESOs Paranal-observatorium i det nordlige Chile. Der nyter det godt av praktfulle observasjonsforhold og utmerket support.

"Vi trengte et sted med mange klare netter og ren og tørr luft slik at vi kunne gjøre svært nøyaktige målinger så ofte som mulig. Paranal kom først på listen, og det med god margin," sier prosjektleder Don Pollacco fra Warwick-universitetet i Storbritannia.

NGTS er designet for å operere i robotmodus og vil overvåke lysstyrken til hundretusener av forholdsvis klare stjerner på den sørlige himmelhalvkule. Teleskopene skal lete etter eksoplaneter som passerer foran moderstjernene sine. Den relative usikkerheten i lysstyrkemålingene er kun 1/1000 – lavere enn det man noen gang tidligere har klart å oppnå med lignende bakkebaserte vidvinkelsystemer [2].

Det er teknisk krevende å gjøre så nøyaktige lysstyrkemålinger over et stort synsfelt. De viktigste komponentene i NGTS ble testet ved hjelp av en mindre prototype, som var i drift på kanariøya La Palma i 2009 og 2010. NGTS bygger også videre på de gode erfaringene med SuperWASP-eksperimentet, som fram til nå har oppdaget flere store gassplaneter enn noe annet teleskop.

Klodene som oppdages med NGTS, vil bli ytterligere studert med større teleskoper, deriblant ESOs Very Large Telescope. Et av målene er å finne små planeter som er lyssterke nok til at man kan bestemme massen. Da kan man utlede planetens tetthet, noe som igjen gir en pekepinn på hva den består av. Kanskje vil det også være mulig å undersøke atmosfæren til eksoplanetene mens de glir foran moderstjernen sin. En liten del av stjernens lys passerer da gjennom planetens (eventuelle) atmosfære, noe som gir en ørliten, men registrerbar signatur i stjernelyset vi mottar her på Jorda. På grunn av vanskelighetsgraden er det gjort svært få slike observasjoner, men med NGTS burde man kunne oppdage mange potensielle mål som større teleskoper kan bryne seg på.

NGTS er det første teleskopprosjektet på Paranal som ESO er vertskap for, men ikke selv drifter. Ved ESOs eldre La Silla-observatorium finnes imidlertid flere teleskoper som opererer under lignende ordninger. Dataene fra NGTS vil innlemmes i ESO-arkivet slik at de blir tilgjengelige for astronomer verden over.

"Nå ser vi fram til å komme i gang med letingen etter små planeter rundt nære stjerner. Oppdagelsene med NGTS og oppfølgingsstudiene som andre teleskoper på bakken og i rommet skal gjøre, vil være viktige i kartleggingen av atmosfærene og sammensetningen til små eksoplaneter," avslutter Peter Wheatley, en av de andre prosjektlederne fra Warwick-universitetet.

NGTS-konsortiet består av University of Warwick, Queen's University of Belfast, University of Leicester, University of Cambridge (alle i Storbritannia), Geneva University (Sveits) og DLR Berlin (Tyskland).

[1] NGTS anvender modifiserte utgaver av små, svært avanserte og kommersielt tilgjengelige teleskoper produsert av Astro Systeme Austria (ASA). Kameraene er modifiserte "ikon-L"-kameraer laget av Andor Technology Ltd med CCD-er fra e2v.

[2] NASAs romteleskop Kepler er i stand til å måle stjernenes lysstyrker mer nøyaktig enn NGTS, men synsfeltet er mindre. NGTS kommer til å finne flere lyssterke eksempler på små eksoplaneter, som vil være bedre egnet for videre undersøkelser med større teleskoper.

Mer informasjon om NGTS