eso1504no — Pressemelding

VISTA ser tvers gjennom Melkeveien

Infrarødt bilde av Trifidetåken avdekker bakenforliggende variable stjerner

4. februar 2015

På dette nye bildet fra ESOs kartleggingsteleskop VISTA ser vi den berømte Trifidetåken i et nytt og uvanlig lys. Ved å observere i infrarødt lys kan astronomer se gjennom de støvfylte sentrale delene av Melkeveien og avdekke objekter som tidligere har vært skjult. Bare i dette ørlille utsnittet fra en av VISTAs mange himmelkartlegginger har forskere oppdaget to ukjente og svært fjerne cepheide-stjerner, som ligger bak Trifidetåken. Dette er de første variable stjerner av denne typen som er funnet i Melkeveiens plan og samtidig på andre siden av galaksens kjerneområde.

VISTA-teleskopet er del av ESOs Paranal-observatorium i Chile. Et av teleskopets mange store kartleggingsprosjekter er å gjennomsøke Melkeveiens sentrale regioner i infrarødt lys på jakt etter tidligere skjulte objekter. Denne VVV-kartleggingen (en forkortelse for Vista Variables in the Via Lactea) vender tilbake til samme himmelområde igjen og igjen for å fange opp objekter som varierer i lysstyrke.

En ørliten del av de meget omfattende VVV-dataene er brukt for å lage dette bildet av den velkjente stjernefabrikken Messier 20 – skjønt her er den ikke så enkel å få øye på. Objektet kalles vanligvis Trifidetåken på grunn av de mørke støvbåndene som deler tåken i tre deler når den sees gjennom et teleskop.

Vi er mest vant til å se Trifidetåken fotografert i synlig lys, med kraftig rødrosa stråling fra ionisert hydrogengass og et blålig skinn som skyldes at lys fra varme, unge nabostjerner reflekteres fra små støvpartikler i tåken. Store og tette skyer av lysabsorberende støv er også meget iøynefallende. På dette infrarøde VISTA-bildet er stjernetåken imidlertid bare en skygge av seg selv. Støvskyene er mye mindre framtredende, og den kraftige gløden fra hydrogenskyene er knapt synlig. Det samme gjelder tåkens ellers så karakteristiske tredelte utseende.

Selv om tåken nesten forsvinner helt på dette nye bildet, er observasjonene likevel interessante. De tykke støvskyene i Melkeveiens plan blokkerer synlig lys, men slipper gjennom store deler av den infrarøde strålingen som VISTA er designet for å fange. Med VISTA kan astronomene derfor se langt bakenfor Trifidetåken og avdekke tidligere usette objekter på den andre siden av galaksen.

Det venter ofte overraskelser når man avbilder himmelen i infrarødt lys, noe dette bildet er et godt eksempel på. I disse VISTA-dataene har forskere funnet to hittil ukjente variable stjerner som holder til ikke langt fra hverandre. På himmelen ligger stjerneparet tilsynelatende nær Trifidetåken, men i virkeligheten er avstanden rundt syv ganger større [1]. Stjernene er såkalte cepheider, en type lyssterke stjerner som oppviser periodiske lysstyrkevariasjoner forårsaket av fysiske pulsasjoner. Disse to stjernene, som astronomene tror er de sterkeste medlemmene i en stjernehop, er de eneste cepheidene som så langt er oppdaget nær Melkeveiens plan, men på den andre siden av galaksesenteret. Lysstyrken til stjernene varierer med en periode på elleve dager.

[1] Trifidetåken ligger omkring 5200 lysår fra Jorda. Melkeveiens sentrum befinner seg rundt 27 000 lysår unna, i nesten samme retning som Trifidetåken, mens avstanden til de nyoppdagede cepheidene er om lag 37 000 lysår.

Resultatene presenteres i en forskningsartikkel i Astrophysical Journal Letters: "Discovery of a Pair of Classical Cepheids in an Invisible Cluster Beyond the Galactic Bulge" av I. Dekany et al.

Forskerteamet består av I. Dékány (Millennium Institute of Astrophysics, Santiago, Chile; Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile), D. Minniti (Universidad Andres Bello, Santiago, Chile; Millennium Institute of Astrophysics; Center for Astrophysics and Associated Technologies; Vatican Observatory, Vatikanstaten, Italia), G. Hajdu (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), J. Alonso-García (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), M. Hempel (Universidad Católica de Chile), T. Palma (Millennium Institute of Astrophysics; Universidad Católica de Chile), M. Catelan (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), W. Gieren (Millennium Institute of Astrophysics; Universidad de Concepción, Chile) og D. Majaes (Saint Mary's University, Halifax, Canada; Mount Saint Vincent University, Halifax, Canada).

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (E-ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.