Kids

eso1526nb — Pressemelding

I hjertet av en gammel kjempe

1. juli 2015

Denne fargesprakende ansamlingen av stjerner og lysende gass er fotografert med vidvinkelkameraet Wide Field Imager på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Bildet viser den unge åpne stjernehopen NGC 2367, som ligger i sentrum av en enorm, gammel struktur i Melkeveiens ytterkanter.

Den lyssterke stjernehopen NGC 2367, oppdaget 20. november 1784 av den flittige observatøren William Herschel, befinner seg rundt 7000 lysår unna i stjernebildet Store hund. Ettersom den har eksistert i kun fem millioner år eller deromkring, er flesteparten av stjernene unge og varme. Stjernenes intense blå lys står i vakker kontrast til den røde gløden fra den omliggende hydrogengassen.

Åpne stjernehoper som NGC 2367 er et vanlig syn i spiralgalakser som Melkeveien. De dannes gjerne i vertsgalaksens ytre regioner. Åpne hoper er fra fødselen av ganske løst bundet gravitasjonelt sett, og de mister stadig masse i takt med at den omliggende gassen presses vekk av strålingen fra de unge stjernene. På sin vei rundt galaksesenteret påvirkes de av gravitasjonskreftene fra andre hoper og store gasskyer de passerer forbi. Disse forstyrrelsene inntreffer såpass ofte at stjernene i hopen etter hvert begynner å gå sine egne veier, akkurat slik astronomene mener vår egen sol gjorde for lenge siden. Generelt forventer man at en åpen stjernehop overlever i noen hundre millioner år før den er fullstendig oppløst.

I mellomtiden er slike hoper perfekte objekter for forskere som studerer stjerners utvikling. Medlemmene i en hop er dannet noenlunde samtidig og fra samme gassky. Det betyr at det er ganske enkelt å sammenligne stjerner med ulik masse og lysstyrke ettersom flere av variablene (alder, kjemisk sammensetning, avstand) er konstante. Ved å undersøke enkeltstjernene i en hop er astronomer i stand til å beregne alderen deres og kartlegge de ulike utviklingstrinn stjerner med ulik masse befinner seg på.

I liket med mange andre åpne hoper er NGC 2367 innhyllet i en emisjonståke – restene etter gass- og støvskyen som gav opphav til stjernene. Hydrogengassen i tåken lyser fordi den blir ionisert av den ultrafiolette strålingen fra de varmeste og mest energetiske stjernene. Merkelig nok kommer en betydelig større struktur til syne når man zoomer ut fra stjernehopen. Astronomer mener NGC 2367 og den tilhørende emisjonståken utgjør kjernen i en større tåke kalt Brand 16, som i sin tur bare er en liten del av et gigantisk superskall kjent som GS234-02.

Superskallet GS234-02 ligger i utkanten av galaksen vår, Melkeveien. Det er en enorm struktur som strekker seg over hundrevis av lysår. Det oppsto da en gruppe spesielt massive stjerner med kraftige stjernevinder skapte individuelle, ekspanderende bobler av varm gass. Naboboblene vokste omsider sammen til en superboble. De massive stjernene i midten hadde korte liv og eksploderte som supernovaer, noe som fikk superboblen til å ese ytterligere ut. Etter hvert smeltet den sammen med andre superbobler, og dermed var superskallet skapt. Superskallet anses som en av de største strukturer som er mulig å danne inni en galakse.

Dette eldgamle, enorme og ekspanderende systemet er et spektakulært eksempel på de intrikate, sammenknyttede strukturer som formes av stjernenes liv og død.