eso1535nb — Pressemelding

Kosmisk gjenvinning

2. september 2015

Dette fargesprakende bildet viser et lite utsnitt av den gigantiske stjernetåken Gum 56 og noen av dens unge, varme og lyssterke stjerner. I millioner av år har stjerner blitt dannet ut av gassen i denne tåken. Foredlet materiale føres så tilbake til stjernefødestuen når aldrende stjerner enten forsiktig kaster av seg sine ytre gasslag eller blåser dem vekk på dramatisk vis i voldsomme supernovaeksplosjoner. Bildet er tatt som del av ESOs Cosmic Gems-program med MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile.

Dypt inni denne enorme stjernefødestuen finner vi tre hoper med unge, varme stjerner. De er bare noen få millioner år gamle og avgir et kraftig ultrafiolett lys. Det er lyset fra disse stjernene som får tåkens gasskyer til å gløde. Den intense strålingen slår nemlig elektronene vekk fra atomene – en prosess kalt ionisering – og når de etterpå går sammen igjen (rekombinerer), frigir atomene energi i form av lys. Hvert grunnstoff sender ut stråling på helt bestemte bølgelengder eller farger, og for hydrogen er det rødt som dominerer. Det er ikke vanskelig å se at dette himmelområdet inneholder store mengder hydrogengass.

Gum 56, også kjent som IC 4628 og Reketåken, er oppkalt etter den australske astronomen Colin Stanley Gum, som i 1955 publiserte en katalog over såkalte HII-områder. HII-områder er gigantiske skyer med lav tetthet og som inneholder store mengder ionisert hydrogen.

Størstedelen av ioniseringen i Gum 56 er forårsaket av to O-stjerner, hvilket er meget massive og varme blåhvite stjerner [1]. Stjernetypen kalles også for blå kjemper grunnet sin farge. O-stjerner er sjeldne fordi den svært store massen betyr at de forbrenner fusjonsbrenselet sitt meget fort og derfor lever korte liv. Etter bare om lag en million år vil de eksplodere som supernovaer i likhet med mange av de andre massive stjernene i tåken.

Foruten alle de nyfødte stjernene i Gum 56 inneholder denne store himmelregionen fortsatt nok støv og gass til å føde enda en ny generasjon stjerner. De områdene av tåken hvor det nå foregår stjernedannelse, sees som tette skyer på dette høyoppløste bildet. I de nye stjernene inngår også restene etter de mest massive medlemmene fra en tidligere generasjon, som spredte sine nyproduserte grunnstoffer ut i rommet gjennom voldsomme supernovaeksplosjoner. Denne syklusen med stjernefødsler og stjernedød vil fortsette også i framtiden.

Gum 56 har blitt forholdsvis lite studert av profesjonelle astronomer til tross for de to uvanlige blå kjempestjernene og det faktum at tåken stråler sterkt i infrarødt lys og på radiobølgelengder. Tåken har en diameter på hele 250 lysår, men den store størrelsen har heller ikke gjort objektet populært blant amatørastronomer. Det skyldes at tåken er lyssvak og fordi mesteparten av den utsendte strålingen skjer på bølgelengder som vårt menneskelige øye ikke kan se.

Gum 56 ligger rundt 6000 lysår fra Jorda, i stjernebildet Skorpionen. Dens tilsynelatende størrelse på himmelen er omtrent fire ganger fullmånens [2].

Dette bildet, som bare viser et lite utsnitt av stjernetåken, ble tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop i forbindelse med ESOs Cosmic Gems-program. Hensikten med Cosmic Gems er å ta bilder av fascinerende, spennende eller vakre himmelobjekter og bruke dem til utdannings- og formidlingsformål. Prosjektet utnytter teleskoptiden som ikke kan brukes til vitenskapelige observasjoner. Dataene som samles inn, kan likevel være aktuelle i forskningsøyemed og gjøres derfor tilgjengelige for profesjonelle astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.

[1] Disse to stjernene ligger utenfor synsfeltet til dette bildet og er derfor ikke synlige her.

[2] Et høyoppløst vidvinkelbilde av Reketåken fotografert med VLT Survey Telescope ble publisert i 2013.