eso1605nb — Pressemelding

En stjernes øyeblikk i rampelyset

10. februar 2016

En gryende stjerne lyser opp enorme kosmiske skyer på dette nye bildet fra ESOs La Silla-observatorium i Chile. Støvpartikler i skyene rundt stjernen HD 97300 sprer lyset, omtrent som en lyskaster i tett tåke, og danner en vakker refleksjonståke kalt IC 2631. HD 97300 bør nyte oppmerksomheten mens den kan, ettersom det omliggende støvet i framtiden vil omdannes til stjerner som fort kan stjele rampelyset fra sitt eldre søsken.

Den blå, lysende regionen på dette bildet fra MPG/ESOs 2,2-metersteleskop på La Silla er en refleksjonståke kalt IC 2631. Refleksjonståker er store skyer av kosmisk støv som reflekterer lys fra nærliggende stjerner. IC 2631 er den mest lyssterke tåken i Kameleon-komplekset – et enormt område av gass- og støvskyer som huser en rekke nyfødte og gryende stjerner, og som holder til rundt 500 lysår unna i stjernebildet Kameleonen på den sørlige himmelhalvkule.

IC 2631 lyses opp av stjernen HD 97300, en av de yngste og dessuten mest massive og lyssterke stjerner i sitt nærområde. På bildet kan vi dessuten se mørke tåker både over og under IC 2631. Mørke tåker er så tette av gass og støv at de blokkerer for lyset fra bakenforliggende stjerner. Det er nettopp slikt materiale som danner grunnlaget for nye stjerner.

Refleksjonståker à la HD 97300 sprer rett og slett stjernelys tilbake ut i verdensrommet. Mer energetisk lys, for eksempel i form av ultrafiolett stråling fra svært varme og nyfødte stjerner, kan derimot ionisere nærliggende gasskyer slik at disse begynner å gløde. Et slikt objekt kalles en emisjonståke og er altså et tegn på tilstedeværelsen av varmere og kraftigere stjerner, som kan observeres i avstander på tusenvis av lysår. HD 97300 er derimot ikke av dette kaliberet, og dens tid i rampelyset er dømt til snart å ta slutt.

Den opprinnelige pressemeldingen omtalte den sterkeste stjernen i tåken, HD 97300, som en T Tauri-stjerne. Det viser seg at konsensus nå er at dette egentlig er en mer massiv pre-hovedseriestjerne av typen Herbig Ae/Be. To avsnitt i den originale teksten er fjernet. Vi beklager feilen.