eso1606nb — Pressemelding

ATLASGAL-kartleggingen av Melkeveien er ferdig

24. februar 2016

Et spektakulært nytt bilde av Melkeveien er offentliggjort for å markere at ATLASGAL-kartleggingen (APEX Telescope Large Area Survey of the Galaxy) er fullført. APEX-teleskopet i Chile har nå undersøkt hele det området av Melkeveiens galaktiske plan som er synlig fra den sørlige halvkule. Observasjonene er gjort på submillimeterbølgelengder (mellom infrarødt lys og radiobølger) og avslører flere detaljer enn selv nylige rombaserte kartlegginger. Det nyskapende, 12 meter store APEX-teleskopet lar astronomene utforske det kalde univers, spesielt gass og støv med temperaturer på bare noen titalls grader over det absolutte nullpunkt.

APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder EXperiment) holder til 5100 meter over havet på Chajnantor-platået i Atacamaørkenen i Chile. Kartleggingsprosjektet ATLASGAL har utnyttet teleskopets unike egenskaper og laget en detaljert oversikt over fordelingen av kald, tett gass langs med Melkeveiens plan, også kalt Det galaktiske plan [1]. På det nye bildet kan man se flesteparten av stjernedannelsesområdene i den sørlige delen av Melkeveien [2].

De nye ATLASGAL-kartene dekker et himmelareal som er 140 grader langt og tre grader bredt – mer enn fire ganger større enn det første ATLASGAL-kartet fra 2009 [3]. De nye kartene er dessuten av bedre kvalitet, ettersom enkelte himmelregioner ble observert på nytt for å oppnå en mer ensartet datakvalitet over hele undersøkelsesområdet.

ATLASGAL-kartleggingen er det mest vellykkede store observasjonsprogrammet som hittil er utført med APEX. Bortimot 70 vitenskapelige artikler basert på disse dataene er per i dag publisert. Flere vil følge i årene framover siden alle de ulike dataproduktene nå er gjort tilgjengelige for hele det astronomiske forskningsmiljøet [4].

I hjertet av APEX sitter teleskopets følsomme instrumenter. Et av disse, kalt LABOCA (LArge BOlometer Camera), ble brukt i ATLASGAL-kartleggingen. LABOCAs sensorer registrerer ørsmå temperaturøkninger som skyldes innkommende stråling fra fjerne himmelobjekter. Instrumentet er i stand til å fange opp stråling fra de kalde, mørke støvbåndene som på synlige bølgelengder blokkerer lyset fra stjerner og andre kilder.

De nye ATLASGAL-dataene utfyller observasjoner gjort med ESAs Planck-satellitt [5]. De samlede dataene gjorde det mulig å registrere stråling spredt over et større himmelareal, og ut fra dette estimere andelen tett gass i Melkeveien indre deler. Astronomene har også anvendt ATLASGAL-dataene for å danne seg en komplett oversikt over kalde og massive skyer der nye stjerner er i ferd med å fødes.

«ATLASGAL gir oss interessant innsikt i hvor neste generasjon massive stjerner og stjernehoper vil dannes. Ved å kombinere dataene med observasjoner fra Planck-satellitten, kan vi nå knytte disse regionene sammen med fordelingen av enorme molekylskyer,» bemerker Timea Csengeri (Max Planck Institute for Radio Astronomy, Bonn, Tyskland), som ledet arbeidet med å sammenstille dataene fra APEX og Planck.

Nylig kunne APEX-teleskopet feire ti år med studier av det kalde univers. Teleskopet har spilt en viktig rolle som foregangsprosjekt for ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), som også befinner seg på Chajnantor-platået, og det kompletterer også sitt større søsterobservatorium. APEX er basert på en prototypantenne laget for ALMA-prosjektet og har funnet mange objekter som ALMA kan undersøke nærmere.

ESOs Leonardo Testi er medlem av ATLASGAL-teamet og dessuten prosjektforsker ved ALMA: «ATLASGAL gjør at vi kan se på det tette, interstellare mediet i vår egen galakse med nye øyne. Det gjemmer seg garantert mange nye oppdagelser i de nye dataproduktene fra hele kartleggingsområdet. En rekke forskerteam bruker allerede ATLASGAL-data i planleggingen av oppfølgingsstudier med ALMA-teleskopet.»

[1] Kartet er konstruert ut fra mange separate APEX-observasjoner på bølgelengden 870 µm (0,87 millimeter).

[2] Den nordlige biten av Melkeveibåndet er allerede kartlagt med James Clerk Maxwell-teleskopet (JCMT) og andre observatorier. Den sørlige delen er imidlertid meget viktig – dels fordi den inneholder Melkeveiens sentrum, og dels fordi den er tilgjengelig for enda mer detaljerte studier med ALMA.

[3] De første dataene fra ATLASGAL-prosjektet baserte seg på et langt og smalt himmelområde på omtrent 95 kvadratgrader (drøyt 40 grader langt og to grader bredt) langs Melkeveiens plan. De komplette kartene dekker 420 kvadratgrader, altså godt over fire ganger mer.

[4] Dataene er tilgjengelige i ESO-arkivet.

[5] Planck-dataene dekker hele himmelkulen, men med dårlig romlig oppløsning. ATLASGAL dekker bare Melkeveiens plan, men med meget god oppløsning. Ved å kombinere disse to, oppnår man stort dynamisk omfang hva angår romlig oppløsning.

ATLASGAL er et samarbeid mellom Max Planck Institute for Radio Astronomy (MPIfR), Max Planck Institute for Astronomy (MPIA), ESO og Universitetet i Chile.

APEX er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institute for Radio Astronomy (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. ESO er ansvarlig for driften av teleskopet på Chajnantor-platået.

ALMA er et internasjonalt partnerskap mellom ESO, det amerikanske National Science Foundation (NSF), National Institutes of Natural Sciences (NINS) i Japan samt vertsnasjonen Chile. ALMA finansieres av ESO på vegne av organisasjonens medlemsland, av NSF i samarbeid med National Research Council (NRC) i Canada og National Science Council (NSC) i Taiwan, og av NINS i samarbeid med Academia Sinica (AS) i Taiwan og Korea Astronomy and Space Science Institute (KASI).