eso1629nb — Pressemelding

Planet funnet i den beboelige sonen rundt vår nærmeste nabostjerne

Pale Red Dot-kampanjen avdekker klode på størrelse med Jorda i bane rundt Proxima Centauri

24. august 2016

Ved hjelp av ESO-teleskoper og andre observatorier har astronomer funnet klare bevis på en planet som kretser rundt Proxima Centauri, vår aller nærmeste nabostjerne. Denne steinplaneten er litt mer massiv enn Jorda, bruker 11 dager på et omløp rundt sine kalde, røde moderstjerne, og har en temperatur som tillater flytende vann å eksistere på overflaten. Kloden har fått betegnelsen Proxima b og er den nærmeste eksoplanet man kjenner til. Kanskje kan den også vise seg å være nærmeste tilholdssted for liv utenfor solsystemet vårt. Forskningsartikkelen som beskriver det banebrytende funnet, publiseres 25. august 2016 i tidsskriftet Nature.

Bare litt over fire lysår unna Jorda, og ikke langt unna det mye mer lyssterke stjerneparet Alfa Centauri AB, finner vi den røde dvergstjernen Proxima Centauri. Med unntak av Sola ligger denne kalde, lille stjernen i stjernebildet Kentauren nærmere oss enn noen andre stjerner i universet. Den lyser imidlertid for svakt til å kunne observeres med det blotte øye.

I første halvdel av 2016 ble Proxima Centauri jevnlig observert med HARPS-spektrografen på ESOs 3,6-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Stjernen ble i samme periode også overvåket med andre teleskoper rundt om i verden [1]. Observasjonene var del av Pale Red Dot-kampanjen, der et astronomteam ledet av Guillem Anglada-Escudé ved Queen Mary-universitetet i London prøvde å registrere stjernens ørlille fram-og-tilbake-bevegelse forårsaket av gravitasjonskraften fra en hypotetisk, omkretsende planet [2].

Ettersom det også blant folk flest er stor interesse for dette forskningsfeltet, ble observasjonene og framdriften mellom medio januar og april 2016 delt med publikum via sosiale medier og Pale Red Dots hjemmeside. Rapportene ble ledsaget av en rekke lettforståelige innlegg skrevet av eksperter fra hele verden.

Guillem Anglada-Escudé forklarer bakgrunnen for det unike søket: «De første tegnene til en mulig planet rundt Proxima Centauri kom i 2013, men dataene var ikke gode nok til å kunne slå fast noe sikkert. Siden da har vi jobbet hardt med å skaffe observasjonstid på ESOs teleskoper og andre anlegg. Årets Pale Red Dot-kampanje har vært planlagt i nærmere to år.»

Dataene fra Pale Red Dot, kombinert med tidligere observasjoner gjort ved ESO og andre observatorier, avslørte et tydelig signal med særdeles spennende konsekvenser. Forskerne la merke til at Proxima Centauri noen ganger nærmet seg Jorda med en hastighet på omkring 5 kilometer i timen – gangfart for oss mennesker – mens den andre ganger beveget seg bort fra oss med samme hastighet. Denne regelmessige variasjonen i stjernens radielle hastighet, dvs. hastighet langs synsretningen, viste seg å ha en periode på 11,2 dager. Grunnet dopplereffekten medfører stjernens ørlille fram-og-tilbake-bevegelse at spektrallinjene forskyves mot vekselvis kortere og lengre bølgelengder. Grundige analyser av stjernens spektrallinjer indikerte at det finnes en planet med minst 1,3 ganger Jordas masse som går i bane rundt Proxima Centauri i en avstand av om lag 7 millioner kilometer, tilsvarende kun 5 prosent av avstanden mellom Sola og Jorda [3].

De seneste månedene har vært uvanlig spennende for teamleder Guillem Anglada-Escudé: «Jeg sjekket hvor konsistent dette signalet var hver eneste dag i løpet av kampanjens intensive observasjonsperiode, som omfattet totalt 60 netter. De første 10 nettene med data viste lovende takter, de første 20 var i samsvar med forventningene, og etter 30 observasjonsnetter var konklusjonen såpass klar at vi begynte arbeidet med å skrive en vitenskapelig artikkel.»

Røde dverger som Proxima Centauri er aktive stjerner og kan variere på måter som lett kan forveksles med effekten av en omkretsende planet. For å utelukke denne muligheten overvåket teamet stjernens lysstyrkevariasjoner gjennom hele kampanjen ved hjelp av ASH2-teleskopet ved San Pedro de Atacama Celestial Explorations Observatory i Chile samt teleskopnettverket tilhørende Las Cumbres Observatory. Målinger av Proxima Centauris radielle hastighet som skjedde samtidig med sterke utbrudd på stjernen, kunne derfor utelates fra den endelige analysen.

Proxima b går i bane mye nærmere sin moderstjerne enn det Merkur gjør rundt Sola. Men man må huske på at stjernen lyser mye svakere enn vår sol. Planeten ligger derfor i den såkalte beboelige sonen rundt stjernen og har en antatt overflatetemperatur som gjør det mulig for flytende vann å eksistere der. Selv om Proxima b holder til i den beboelige sonen, kan forholdene på overflaten likevel være ganske røffe. Stjernens utbrudd av ultrafiolett lys og røntgenstråling er nemlig langt mer intense enn det Sola utsetter Jorda for [4].

To ferske forskningsartikler drøfter hvorvidt Proxima b er beboelig eller ikke, og hvordan klimaet arter seg der. Konklusjonen er at vann på planeten ikke kan utelukkes. Eventuelt vann på overflaten vil trolig bare eksistere i de mest solrike regionene, enten i et større område på halvkulen som vender mot stjernen (dersom planeten har såkalt synkron eller bundet rotasjon), eller i et tropisk belte (hvis planeten er låst i såkalt 3:2-resonansrotasjon). Rotasjonen til Proxima b, den kraftige strålingen fra moderstjernen og planetens dannelseshistorie gjør klimaet ganske så forskjellig fra det vi har på Jorda. Det er for øvrig lite trolig at planeten har årstider.

Dette etterlengtede planetfunnet markerer starten på omfattende oppfølgingsstudier med både eksisterende instrumenter [5] og neste generasjon kjempeteleskoper som f.eks. European Extremely Large Telescope (E-ELT). Proxima b vil være et opplagt mål i søket etter liv andre steder i universet. Alfa Centauri-systemet, som altså Proxima Centauri tilhører, står for øvrig i sentrum for menneskehetens første forsøk (StarShot) på å nå et annet stjernesystem.

«Det er funnet mange eksoplaneter, og stadig flere vil følge i tiden framover. For oss i dette prosjektet har det likevel vært en uforglemmelig opplevelse å få være med å oppdage vårt solsystems nærmeste eksoplanet – attpåtil en potensielt jordlignende klode. Bak dette resultatet ligger mange år med iherdig innsats fra en rekke mennesker. Oppdagelsen er en hyllest til dem alle. Jakten på liv på Proxima b er snart i gang …,» avslutter Guillem Anglada-Escudé.

[1] Foruten data fra den nylige Pale Red Dot-kampanjen inneholder forskningsartikkelen bidrag fra forskere som har observert Proxima Centauri i mange år. Disse inkluderer medlemmer av det opprinnelige «UVES/ESO M-dwarf»-prosjektet (Martin Kürster og Michael Endl) og planetjegerpionerer som R. Paul Butler. Artikkelen gjør også bruk av offentlig tilgjengelige observasjonsdata fra HARPS/Geneva-teamet.

[2] Navnet Pale Red Dot er inspirert av «pale blue dot» («lyseblå prikk» på norsk), det berømte uttrykket Carl Sagan brukte på Jorda slik den framstod på et bilde tatt i 1990 fra det ytre solsystem av romsonden Voyager 1.

[3] Oppdagelsen som offentliggjøres i dag, har vært teknisk mulig i de seneste 10 år. Faktisk har man flere ganger tidligere klart å registrere signaler med enda mindre amplituder (altså hastigheter under 5 km/t). En rekke faktorer gjør slike målinger vanskelige, deriblant det faktum at mange stjerner er aktive og/eller har flekker på overflaten (analogt til de mørke solflekkene på vår egen moderstjerne). Den robuste påvisningen av Proxima b var mulig fordi man omsider hadde fått en detaljert forståelse for hvordan Proxima Centauri varierer på tidsskalaer fra minutter til et tiår, og fordi man nøye og kontinuerlig overvåket stjernens lysstyrke mens målingene av stjernens radielle hastighet (fram-og-tilbake-bevegelse) pågikk.

[4] Hvorvidt planeter som dette faktisk er i stand til å opprettholde flytende vann og jordlignende liv på overflaten, er gjenstand for intens, men hovedsakelig teoretisk debatt. Det at Proxima b kretser så nær moderstjernen sin, er en av faktorene som taler mot tilstedeværelsen av liv. For eksempel vil stjernens gravitasjonskraft trolig sørge for at samme side av planeten bades i evig dagslys, mens motsatte side vil ha uavbrutt mørke til evig tid (fenomenet kalles bundet rotasjon). På grunn av den kraftige ultrafiolette strålingen og den energetiske røntgenstrålingen, spesielt i den første milliard år av stjernens liv, kan det tenkes at planetens atmosfære er mer eller mindre fordunstet eller har en mye mer kompleks sammensetning enn Jorda. Men ingen av disse spørsmålene er endelig avklart og vil neppe bli det før man får direkte observasjonelle bevis og kjennskap til planetatmosfærens egenskaper. Lignende betraktninger gjelder også for de tre planetene som nylig ble oppdaget rundt dvergstjernen TRAPPIST-1.

[5] Enkelte metoder for å studere en eksoplanets atmosfære avhenger av at kloden passerer foran moderstjernen sett fra Jorda. Per i dag er det ikke noe som tyder på at Proxima b krysser foran Proxima Centauri, og det er små sjanser for at dette er tilfelle. Likevel er man i ferd med å planlegge observasjoner skal kan bringe klarhet i dette spørsmålet.

Studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Nature 25. august 2016: «A terrestrial planet candidate in a temperate orbit around Proxima Centauri» av G. Anglada-Escudé et al.

Forskerteamet består av Guillem Anglada-Escudé (Queen Mary University of London, London, Storbritannia), Pedro J. Amado (Instituto de Astrofísica de Andalucía - CSIC, Granada, Spania), John Barnes (Open University, Milton Keynes, Storbritannia), Zaira M. Berdiñas (Instituto de Astrofísica de Andalucia - CSIC, Granada, Spania), R. Paul Butler (Carnegie Institution of Washington, Department of Terrestrial Magnetism, Washington, USA), Gavin A. L. Coleman (Queen Mary University of London, London, Storbritannia), Ignacio de la Cueva (Astroimagen, Ibiza, Spania), Stefan Dreizler (Institut für Astrophysik, Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen, Tyskland), Michael Endl (The University of Texas at Austin and McDonald Observatory, Austin, Texas, USA), Benjamin Giesers (Institut für Astrophysik, Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen, Tyskland), Sandra V. Jeffers (Institut für Astrophysik, Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen, Tyskland), James S. Jenkins (Universidad de Chile, Santiago, Chile), Hugh R. A. Jones (University of Hertfordshire, Hatfield, Storbritannia), Marcin Kiraga (Warsaw University Observatory, Warsaw, Polen), Martin Kürster (Max-Planck-Institut für Astronomie, Heidelberg, Tyskland), María J. López-González (Instituto de Astrofísica de Andalucía - CSIC, Granada, Spania), Christopher J. Marvin (Institut für Astrophysik, Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen, Tyskland), Nicolás Morales (Instituto de Astrofísica de Andalucía - CSIC, Granada, Spania), Julien Morin (Laboratoire Univers et Particules de Montpellier, Université de Montpellier & CNRS, Montpellier, Frankrike), Richard P. Nelson (Queen Mary University of London, London, Storbritannia), José L. Ortiz (Instituto de Astrofísica de Andalucía - CSIC, Granada, Spania), Aviv Ofir (Weizmann Institute of Science, Rehovot, Israel), Sijme-Jan Paardekooper (Queen Mary University of London, London, Storbritannia), Ansgar Reiners (Institut für Astrophysik, Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen, Tyskland), Eloy Rodriguez (Instituto de Astrofísica de Andalucía - CSIC, Granada, Spania), Cristina Rodriguez-Lopez (Instituto de Astrofísica de Andalucía - CSIC, Granada, Spania), Luis F. Sarmiento (Institut für Astrophysik, Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen, Tyskland), John P. Strachan (Queen Mary University of London, London, Storbritannia), Yiannis Tsapras (Astronomisches Rechen-Institut, Heidelberg, Tyskland), Mikko Tuomi (University of Hertfordshire, Hatfield, Storbritannia) og Mathias Zechmeister (Institut für Astrophysik, Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen, Tyskland).