eso1645nb — Pressemelding

Første vitenskapelige observasjoner med ALMAs nye mottakere

Band 5-mottakerne forbedrer ALMAs evne til å finne vann i universet

21. desember 2016

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) i Chile har begynt å observere i et nytt bølgelengdeområde av det elektromagnetiske spektrum takket være nye mottakere som er installert på teleskopets mange antenner. Mottakerne registrerer radiobølger med bølgelengder fra 1,4 til 1,8 millimeter, et område ALMA tidligere ikke har kunnet utnytte. Oppgraderingen gjør at astronomer kan oppdage svake spor av vann i det nære univers.

ALMA observerer radiobølger, som er elektromagnetisk stråling med lange bølgelengder og lite energi. Med de nyinstallerte Band 5-mottakerne har ALMA nå åpnet øynene for en helt ny del av radiospekteret. Det gir forskere nye og spennende observasjonsmuligheter.

«Vann er en forutsetning for liv slik vi kjenner det. De nye mottakerne vil gjøre det mye enklere å oppdage vannmolekyler både i vårt eget solsystem og mer avsidesliggende regioner i og bortenfor galaksen vår. De vil dessuten gjøre det mulig å lete etter ionisert karbon i det tidlige univers,» forklarer ALMA-astronom Elizabeth Humphreys ved ESO.

At slike observasjoner overhodet er mulig skyldes ALMAs unike beliggenhet, 5000 meter over havet på det golde Chajnantor-platået i Chile. Fordi Jordas atmosfære inneholder vann, vil observatorier i lavere og mindre tørre områder ha mye større problemer med å identifisere kilden til strålingen som kommer fra universet. Men selv svake spor etter vann i det nære univers kan nå avbildes på disse bølgelengdene [1] takket være ALMAs høye følsomhet og gode vinkeloppløsning.

Band 5-mottakeren ble utviklet av Group for Advanced Receiver Development (GARD) ved Onsala Space Observatory, som tilhører Chalmers tekniske høyskole i Sverige. Den er allerede blitt testet i SEPIA-instrumentetAPEX-teleskopet. Disse observasjonene var viktige også for å velge ut passende himmelobjekter for testene som skulles gjøres med mottakerne når de var montert på ALMA-antennene.

De første mottakerne ble levert til ALMA i første halvdel av 2015. De ble bygget av et konsortium bestående av Netherlands Research School for Astronomy (NOVA), GARD og National Radio Astronomy Observatory (NRAO). Sistnevnte bidro med prosjektets lokale oscillator. De nyinstallerte mottakerne gjøres nå klare til å kunne tas i bruk av astronomer fra hele verden.

For å teste mottakerne på ALMA ble flere objekter observert, deriblant galaksesammensmeltingen Arp 220, et omfattende stjernedannelsesområde nær Melkeveiens sentrum, og en støvete, rød kjempestjerne som er på vei til å eksplodere som supernova [2].

For å prosessere og sjekke kvaliteten på dataene samlet astronomer og tekniske spesialister fra ESO og ARC-nettverket (European ALMA Regional Centre) seg ved Onsala Space Observatory. Det ukelange møtet ble arrangert av den nordiske ARC-noden [3]. De endelige resultatene er nettopp blitt gjort tilgjengelige for det astronomiske forskningsmiljøet.

Teammedlem Robert Laing ved ESO er optimistisk når det gjelder utsiktene for Band 5-observasjonene: «Det er utrolig spennende å se de første resultatene fra Band 5-mottakere, som tross alt bare er montert på mindre antall ALMA-antenner. Den høye følsomheten og detaljoppløsningen til hele antennenettverket vil i framtiden gjøre det mulig å studere vann i et bredt utvalg objekter, inkludert gryende så vel som velutviklede stjerner, det interstellare medium og områder nær supermassive sorte hull.»

[1] En viktig spektrallinje som indikerer tilstedeværelsen av vann, har en bølgelengde på 1,64 millimeter. Denne kan nå oppdages med den nye ALMA-mottakeren.

[2] Observasjonene ble utført av ALMA Extension of Capabilities-teamet i Chile.

[3] ESOs verifikasjonsteam for Band 5-mottakeren består av Elizabeth Humphreys, Tony Mroczkowski, Robert Laing, Katharina Immer, Hau-Yu (Baobab) Liu, Andy Biggs, Gianni Marconi og Leonardo Testi. Forskerne som prosesserte de vitenskapelige dataene, var Tobia Carozzi, Simon Casey, Sabine Koenig, Ana Lopez-Sepulcre, Matthias Maercker, Ivan Marti-Vidal, Lydia Moser, Sebastien Muller, Anita Richards, Daniel Tafoya og Wouter Vlemmings.

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) er et internasjonalt samarbeid mellom ESO, det amerikanske National Science Foundation (NSF), National Institutes of Natural Sciences (NINS) i Japan samt vertsnasjonen Chile. ALMA finansieres av ESO på vegne av organisasjonens medlemsland, av NSF i samarbeid med National Research Council (NRC) i Canada og National Science Council (NSC) i Taiwan, og av NINS i samarbeid med Academia Sinica (AS) i Taiwan og Korea Astronomy and Space Science Institute (KASI).

Byggingen og driften av ALMA ledes av ESO på vegne av organisasjonens medlemsland, av National Radio Astronomy Observatory (NRAO), som styres av Associated Universities Inc. (AUI), på vegne av Nord-Amerika, og av National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) på vegne av Øst-Asia. Joint ALMA Observatory (JAO) står for den overordnede ledelse og administrasjon av byggefasen, oppstart og drift av ALMA.