eso1702nb — Pressemelding

VLT skal lete etter planeter i Alfa Centauri-systemet

ESO har inngått avtale med Breakthrough Initiatives

9. januar 2017

ESO har inngått en avtale med Breakthrough Initiatives for å tilpasse instrumenteringen på Very Large Telescope i Chile for å lete etter planeter i det nærliggende stjernesystemet Alfa Centauri. Slike planeter kan være et reisemål for en eventuell oppskytning av miniatyrromsonder.

ESO, representert ved generaldirektør Tim de Zeeuw, har signert en avtale med Breakthrough Initiatives, representert ved Pete Worden, styreformann i Breakthrough Prize-stiftelsen og daglig leder for Breakthrough Initiatives. Avtalen gir midler til å tilpasse VISIR-instrumentet (VLT Imager and Spectrometer for mid-Infrared) som er montert på ESOs Very Large Telescope (VLT). Dette skal gi teleskopet en forbedret evne til å lete etter potensielt beboelige planeter rundt Alfa Centauri, stjernesystemet som ligger nærmest Jorden. Teleskoptid til gjennomføringen av et grundig planetsøk i 2019 medfølger også i avtalen.

Oppdagelsen av planeten Proxima b rundt stjernen Proxima Centauri i 2016, den tredje og svakeste stjernen i Alfa Centauri-systemet, har satt fart i planleggingen av jakten på flere planeter.

Å finne ut hvor de nærmeste eksoplanetene befinner seg, er av stor interesse for Breakthrough Starshot, et forsknings- og ingeniørprogram som ble lansert i 2016, som har som mål å demonstrere at det går an å lage nanoromfartøy som kan reise ultraraskt med lys som drivkraft. Dette vil legge grunnlaget for den første romferden til Alfa Centauri, som skal kunne oppnås i løpet av en generasjon.

Det er en enorm utfordring å oppdage en beboelig planet rundt andre stjerner på grunn av lysstyrken på planetsystemets stjerne, som overskygger de relativt lyssvake planetene. Ved å observere i bølgelengder i midten av det infrarøde bølgelengdeområdet vil dette bli enklere. I disse bølgelengdene vil den termiske gløden fra en planet i bane rundt stjernen redusere det store gapet i lysstyrke mellom planet og stjerne. Men selv da vil stjernen lyse flere millioner ganger sterkere enn planeten som skal observeres. Derfor kreves en egen teknikk for å redusere det blendende lyset fra stjernen.

VISIR, det eksisterende instrumentet for observasjoner i midten av et infrarøde bølgelengdeområdet på VLT, kan klare å observere en planet i en slik situasjon dersom instrumentet ble forbedret. Ved å bruke adaptiv optikk vil bildekvaliteten økes betraktelig, og ved å benytte seg av en teknikk som kalles koronagrafi vil lyset fra stjernen bli redusert, og VLT vil dermed kunne avdekke et mulig signal fra en potensiell steinplanet. Breakthrough Initiatives vil betale for store andeler av den nødvendige teknologien, samt utviklingskostnadene ved et slikt eksperiment, og ESO vil bidra med nødvendige observasjonsmuligheter og observasjonstid.

Den nye maskinvaren inkluderer en instrumentmodul fra Kampf Telescope Optics (Tyskland) som har en bølgefrontsensor og en ny kalibreringsenhet til detektoren. Det er i tillegg planer om en ny koronagraf som skal utvikles av Université de Liège (Belgia) og Uppsala universitet (Sverige) i fellesskap.

Å oppdage og studere potensielt beboelige planeter i bane rundt andre stjerner vil være ett av de viktigste vitenskapelige målene for det kommende European Extremely Large Telescope (E-ELT). Selv om den økte størrelsen på E-ELT vil være avgjørende for å få et bilde av planeter langt unna Jorden, er lyssamlingsevnen til VLT akkurat tilstrekkelig til å kunne ta et bilde av en planet rundt vår nærmeste stjerne, Alfa Centauri.

Utviklingen av VISIR-instrumentet vil også være gunstig for fremtiden til METIS-instrumentet som skal installeres på E-ELT, ettersom kunnskapen og konseptet vil være direkte overførbart. E-ELT sin enorme størrelsen bør gjøre det mulig for METIS å oppdage og studere eksoplaneter på størrelsen til Mars i bane rundt Alfa Centauri, hvis de eksisterer, så vel som potensielt beboelige planeter rundt andre nærliggende stjerner.

Breakthrough Initiatives er et program for vitenskapelig og teknologisk utforskning som ble grunnlagt av internettinvestor og vitenskapelig filantrop Yuri Milner i 2015. Programmet har som mål å utforske universet, finne vitenskapelig bevis for liv andre steder enn på Jorden, og oppmuntre til offentlig debatt fra et planetarisk perspektiv.

Breakthrough Starshot er et forsknings- og ingeniørprogram på 1 milliard kroner som tar sikte på å demonstrere ny teknologi som skal gjøre det mulig for ultralett ubemannet romferd som beveger seg med 20 % av lysets hastighet. Dette skal legge grunnlaget for en forbiflyvning av stjernen Alfa Centauri innen en generasjon.