eso1707nb — Pressemelding

En galakse på kanten

1. mars 2017

Dette fargerike båndet av stjerner, støv og gass er faktisk en spiralgalakse som heter NGC 1055. Galaksen er fotografert av ESOs Very Large Telescope (VLT) og er antatt å være 15 prosent større i diameter enn Melkeveigalaksen. NGC 1055 ser ut til å mangle de spiralformede armene som er karakteristisk for en spiralgalakse ettersom vi ser den fra siden. Men dette perspektivet av galaksen gjør at vi kan se forvridde strukturer som trolig ble forårsaket av interaksjoner med en stor nabogalakse.

Spiralgalaksene rundt om i universet ses i alle slags forskjellige vinkler sett fra Jorden. Vi ser noen av dem «ovenfra» – et godt eksempel på dette er galaksen NGC 1232. Når vi ser en galakse fra en slik vinkel, avsløres galaksens spiralarmer og lyse kjerne i vakker detalj, men det gjør det vanskelig å få et inntrykk av galaksens tredimensjonale form.

Mange galakser ser vi derimot i en vinkel, slik som NGC 3521. Disse skråstilte objektene avslører tredimensjonale strukturer i spiralarmene. For å få en full forståelse av formen til en spiralgalakse trenger vi i tillegg å se galaksene direkte fra siden, slik som NGC 1055 som er avbildet her.

Når vi ser en galakse direkte fra siden, er det mulig å få en oversikt over hvordan stjerner – både områder med nye stjernefødsler og eldre populasjoner – er fordelt gjennom galaksen. I tillegg blir tykkelsen til den relativt flate galakseskiven og den stjernefylte kjernen lettere å måle. Det viser seg at materie strekker seg vekk fra den lyssterke galakseskiven til NGC 1055, som blir synlig mot den mørke bakgrunnen.

Dette sideperspektivet gjør at astronomer kan studere formen og egenskapene til galakseskiven. I galaksen NGC 1055 ser man tydelige tegn til fordreininger, som at galakseskiven er litt bøyd og har en bølgeaktig form på tvers av kjernen. Disse fordreiningene er sannsynligvis forårsaket av interaksjoner med den nærliggende galaksen Messier 77 [1].

NGC 1055 befinner seg rundt 55 millioner lysår unna i stjernebildet Hvalfisken. Dette bildet av galaksen ble tatt ved hjelp av instrumentet FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2 (FORS2) som er montert på Unit Telescope 1 (Antu), som er ett av fire teleskopene som utgjør Very Large Telescope (VLT) ved ESOs Paranal Observatory i Chile. Bildet kommer fra ESOs Cosmic Gems-program som tar bilder av interessante, spennende eller visuelt attraktive objekter ved hjelp av ESOs teleskoper i forbindelse med utdanning og formidling.

[1] Messier 77, også kjent som NGC 1068, har en meget lyssterkt kjerne som drives av et supermassivt sort hull. Dette er en av de nærmeste eksemplene på det astronomer kaller en aktiv galakse.