eso1711nb — Pressemelding

ALMA ser dramatisk stjernefyrverkeri

7. april 2017

Stjerneeksplosjoner er oftest assosiert med supernovaer, som er stjerners spektakulære dødsfall. Nye ALMA-observasjoner gir innsikt i eksplosjoner i den andre enden av stjerners livssyklus, nemlig stjernefødsler. Astronomer tok disse dramatiske bildene mens de utforsket fyrverkerilignende avfall fra fødslene til en gruppe massive stjerner. Dette viser at selv stjernedannelse kan være en voldsom og eksplosiv prosess.

I stjernebildet Orion som er 1350 lysår unna, ligger en tettpakket og aktiv stjernedannende fabrikk som kalles Orion molekylsky 1 (OMC-1), som befinner seg i samme område som den berømte Oriontåken. Stjerner dannes når en gassky som er hundre ganger mer massiv enn Solen, begynner å kollapse under sin egen gravitasjon. I de tetteste områdene kan protostjerner tennes. Over tid kan noen av de nyfødte stjernene falle inn mot det sentrale tyngdepunktet i området, som vanligvis er dominert av en spesielt stor protostjerne. Dersom stjernene kommer nærme nok hverandre før de unnslipper sin fødestue, kan voldsomme interaksjoner finne sted.

For omtrent 100 000 år siden begynte protostjerner å dannes dypt inni OMC-1. Gravitasjonskreftene trakk stjernene sammen med stadig økende hastighet, frem til to av de til slutt kolliderte med hverandre for 500 år siden. Astronomer er ikke sikre på om de to stjernene bare sneiet borti hverandre eller om de frontkolliderte. Men kollisjonen utløste uansett et kraftig utbrudd som sendte nærliggende protostjerner og hundrevis av enorme strømmer av gass og støv ut i det interstellare rom med hastigheter på over 150 kilometer i sekundet. Den katastrofale kollisjonen frigjorde like mye energi som Solen vår gjør i løpet av 10 millioner år.

500 år senere har en forskningsgruppe av astronomer ledet av John Bally (University of Colorado, USA), brukt Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) for å se inn i hjertet av OMC-1. Der har de funnet rester etter den eksplosive stjernefødselen til denne klyngen av massive stjerner, som minner om en kosmisk versjon av fyrverkeri, med enorme, fargerike strømmer av gass som peker i alle retninger.

Slike eksplosjoner forventes å være relativt kortvarige. Restene som er sett av ALMA vil bare vare i noen hundre år. Men selv om de er flyktige, kan slike eksplosjoner blant protostjerner være nokså vanlige. Ved å ødelegge gasskyene de fødes i, kan disse eksplosive hendelsene bidra til å regulere tempoet av stjernedannelse i slike store molekylskyer.

De første hintene om at stjernerestene i OMC-1 hadde en eksplosiv fortid, ble først avslørt av Submillimeter Array på Hawaii i 2009. Bally og forskningsgruppen hans har også observert kollisjonsrestene i infrarødt med Gemini South-teleskopet i Chile, som avslørte den bemerkelsesverdige strukturen av gasstrømmer som strekker seg over flere lysår fra den ene enden til den andre.

De nye ALMA-bildene viser det eksplosive fenomenet i høy oppløsning og avslører viktige detaljer om fordelingen og høyhastighetsbevegelsen til karbonmonoksid (CO) inni gasstrømmene. Dette vil hjelpe astronomer å forstå den underliggende kraften bak eksplosjonen, og hvilken innvirkning slike hendelser kan ha på stjernedannelse i galaksen vår.