eso1716nb — Pressemelding

Nedlegging av grunnstein til ESOs Extremely Large Telescope

Begynnelsen på konstrueringen av kuppelen og teleskopet til ELT

26. mai 2017

Nedleggingen av grunnsteinen til ESOs Extremely Large Telescope (ELT) ble markert med en seremoni i dag hvor presidenten av Chile, Michelle Bachelet Jeria, var tilstede. Arrangementet ble avholdt ved ESOs Paranal Observatory i Nord-Chile, i nærheten av stedet hvor det fremtidige gigantiske teleskopet skal stå. Denne milepælen markerte begynnelsen på byggingen av kuppelen og hovedstrukturen til verdens største optiske teleskop. Dette innleder en ny æra i astronomien. Seremonien markerte også observatoriets forbindelse til det chilenske nasjonale elektriske nettet.

President Bachelet ble i dag mottatt av Tim de Zeeuw (administrerende direktør i ESO), Roberto Tamai (programleder for ELT), og Andreas Kaufer (direktør for La Silla Paranal Observatory). Også til stede var Aurora Williams (minister for gruvedrift), Luis Felipe Céspedes (finansminister) og Andrés Rebolledo (energiminister). På seremonien deltok også mange andre internasjonale og chilenske gjester fra det offentlige og fra industrien, samt ESO-forskere og ingeniører, og lokale og internasjonale medierepresentanter [1].

Høydepunktene i seremonien inkluderte forseglingen av en tidskapsel utarbeidet av ESO. Kapselen inneholder en plakat med fotografi av dagens ESO-stab og et eksemplar av boken som beskriver de fremtidige vitenskapelige målene til teleskopet. Dekselet til tidskapselen er en gravert sekskant laget i materialet Zerodur®, og er en modell av ett av speilsegmentene i ELTs hovedspeil i en femtedels skala.

I talen sin understreket presidenten: «Med denne symbolske starten på byggearbeidet, bygger vi mer enn et teleskop her. Dette er et av de største uttrykkene for vitenskapelige og teknologiske muligheter, og for det ekstraordinære potensialet for internasjonalt samarbeid.»

Tim de Zeeuw takket presidenten og regjeringen hennes for deres støtte til ESO i Chile og deres beskyttelse av landets uovertrufne himmel: «ELT vil gjøre funn som vi ikke kan forestille oss i dag, og det vil sikkert inspirere mange mennesker over hele verden til å tenke på vitenskap, teknologi og vår plass i universet. Dette vil være til stor glede for ESO-medlemmene, Chile og resten av verden.»

Patrick Roche, presidenten av ESO-rådet, legger til: «Dette er en milepæl i ESOs historie. ELT vil bli det kraftigste og mest ambisiøse teleskopet av sin type. Vi har kommet til dette punktet takket være innsatsen fra mange mennesker i ESOs medlemsland, i Chile og andre steder, over mange år. Jeg takker dem alle og er glad for å se mange av dem her i dag for å feire dette øyeblikket.»

Med et hovedspeil som er 39 meter i diameter, vil Extremely Large Telescope (ELT) bli det største optiske/infrarøde teleskopet i verden og det vil ta teleskopteknikk til nye høyder. Teleskopet vil bli plassert i en enorm kuppel på 85 meter i diameter, som kan sammenlignes med størrelsen på en fotballbane [2].

For ett år siden signerte ESO en kontrakt med ACe Consortium bestående av Astaldi, Cimolai og den nominelle underentreprenøren EIE Group, for byggingen av kuppel- og teleskopstrukturen (eso1617). Dette var den største kontrakten som noensinne ble tildelt fra ESO og også den største kontrakten noensinne i bakkebasert obervasjonsastronomi. Med nedleggingen av grunnsteinen har konstruksjonen av ELT-kuppelen og teleskopstrukturen offisielt startet.

Seremonien markerte også forbindelsen mellom Cerro Paranal og Cerro Armazones til det chilenske nasjonale elektriske nettet. Denne forbindelsen, som har blitt gjort mulig takket være den sterke støtten fra den chilenske regjeringen, forvaltes av chilenske Grupo SAESA. Den nye tilkoblingen vil redusere kostnadene og gi større pålitelighet og stabilitet, samt redusere observatoriets karbonavtrykk.

ELT er det siste av mange ESO-prosjekter som har hatt stor glede av den langvarige støtten fra regjeringen i vertsstaten Chile som har vart mer enn et halvt århundre. Den sterke støtten fra Utenriksdepartementet, Energiministeriet og Nasjonalkommisjonen for energi (CNE) har vært viktig for å etablere en vellykket forbindelse mellom ESOs observatorier og strømnettet.

Stedet hvor ELT skal stå, ble donert av regjeringen i Chile og er omgitt av et stor område med land for å beskytte teleskopets fremtidige operasjoner fra alle slags forstyrrelser. Dette bidrar til å opprettholde Chiles status som verdens astronomiske hovedstad.

ELT vil bli det største «øyet» som er rettet mot himmelen og kan revolusjonere vår oppfatning av universet. Teleskopet vil takle et bredt spekter av vitenskapelige utfordringer, blant annet skal det undersøke jordlignende eksoplaneter for tegn på liv, studere egenskapene til mørk energi og mørk materie, og observere universets tidlige stadier for å utforske vår opprinnelse. Teleskopet vil også lede til nye spørsmål som vi ikke kan tenke oss i dag, samt forbedre livet her på Jorden gjennom ny teknologi og teknologiske gjennombrudd.

Planen er at ELT skal se sitt første lys i 2024. Dagens nedlegging av grunnsteinen markerte begynnelsen på en ny æra i astronomien.

[1] Seremonien ble flyttet til Paranal Residencia fra det planlagte stedet på Cerro Armazones på grunn av svært kraftige vindforhold.

[2] Kuppelen vil ha en samlet masse på rundt 5000 tonn, og teleskopmontering og rørstruktur vil ha en total bevegelig masse på mer enn 3000 tonn. Begge disse strukturene vil være de største som er bygget for et optisk/infrarødt teleskop, noe som gjør ELT til verdens største øye på himmelen.