eso1721nb — Pressemelding

Australia inngår strategisk partnerskap med ESO

11. juli 2017

ESO og Australia inngikk i dag et tiårig strategisk partnerskap under en seremoni i Canberra i Australia. Samarbeidet vil styrke ESOs program videre, både vitenskapelig og teknisk, og vil gi australske astronomer og industri tilgang til La Silla Paranal Observatory. Dette kan også være det første skrittet mot at Australia blir en fullverdig ESO-medlemsstat.

Den australske regjeringen annonserte i mai 2017 sine intensjoner om å forhandle om et strategisk partnerskap med ESO for å gi australske astronomer tilgang til ESOs toppmoderne vitenskapelige infrastruktur. Dette partnerskapet er nå formalisert og vil begynne med det samme. Det betyr at Australia vil bidra økonomisk til ESO i ti år, med mulighet for å fullt medlemskap. Det foreslåtte partnerskapet ble enstemmig godkjent av ESO-rådet.

Signeringsseremonien ble avholdt på Australian National University (ANU) i Canberra under det årlige møtet til Astronomical Society of Australia. Nobelprisvinner og ANU-dekan, Brian Schmidt, innledet seremonien, og ble fulgt av taler fra ESOs administrerende direktør, Tim de Zeeuw, og den australske ministeren for industri, innovasjon og vitenskap, Arthur Sinodinos, som deretter undertegnet planen. ESO-representanter, medlemmer av Departementet for industri, innovasjon og vitenskap, og fremtredende gjester var tilstede under seremonien.

Senator Arthur Sinodinos sa: «Dette viktige partnerskapet med en organisasjon i verdensklasse, slik som European Southern Observatory, vil gjøre det mulig for Australia å opprettholde sin fremragende forskningspraksis i dette som er æraen for global astronomi. Det gir viktige muligheter for australsk påvirkning, samt tekniske og vitenskapelige innspill, som kan stimulere internasjonale forsknings- og industrisamarbeid.»

«I dag undertegner vi en strategisk plan som vil gi australske astronomer – samt tekniske institutter og næringer – tilgang til La Silla Paranal Observatory», sa ESOs administrerende direktør Tim de Zeeuw. «Et samarbeid mellom Australia og ESO har vært et mål for meg i over 20 år, og jeg er veldig fornøyd med at det nå blir en realitet.»

Dette partnerskapet vil tillate australske astronomer å delta i alle aktiviteter tilknyttet fasilitetene ved ESOs Paranal Observatory – spesifikt Very Large Telescope, Very Large Telescope Interferometer, VISTA, VST, ESOs 3,6 meter teleskop og New Technology Telescope. Partnerskapet vil også åpne opp muligheter for australske forskere og næringsliv å samarbeide med institusjoner fra ESO-medlemsland om kommende instrumenter til disse observatoriene.

Australias kompetanse innen instrumentering, inkludert avansert adaptiv optikk og fiberoptisk teknologi, passer perfekt til ESOs instrumenteringsprogram. Australia vil på sin side få tilgang til industrielle muligheter, instrumenteringsmuligheter og vitenskapelige muligheter ved La Silla Paranal Observatory, og blir i praksis å betrakte som en medlemsstat når det gjelder alle forhold tilknyttet disse anleggene. ESO-felleskapet ser frem til resultatene av slike samarbeid.

Tim de Zeeuw kommenterer videre: «Australias bidrag til partnerskapet vil styrke ESO, og ESOs fasiliteter vil tillate australske astronomer å gjøre nye funn og utvikle neste generasjon av høyteknologisk instrumentering til fordel for vitenskap og teknologi over hele verden. Jeg tror at dette også er et viktig skritt mot et fremtidig fullverdig medlemskap hos ESO.»

Australia har en lang og rik historie med internasjonalt anerkjent astronomisk forskning. Landets allerede svært aktive og vellykkede astronomiske samfunn vil utvilsomt blomstre med langsiktig tilgang til ESOs banebrytende fasiliteter. Dette europeisk-australske samarbeidet vil føre til fundamentale nye fremskritt innen vitenskap og teknologi som ingen av partene kan håpe på å oppnå alene.