eso1728nb — Pressemelding

Xavier Barcons begynner som ny administrerende direktør hos ESO

1. september 2017

Den 1. september 2017 ble Xavier Barcons ESOs åttende administrerende direktør, da han etterfølger Tim de Zeeuw som har tjent siden 2007. Barcons tar over i en spennende tid for ESO. Byggingen av Extremely Large Telescope utvikler seg raskt og er planlagt å se sitt første lys i 2024.

ESOs nye administrerende direktør, Xavier Barcons, har et vell av erfaring både fra den akademiske verden og fra internasjonale organisasjoner. Han har vært involvert i ESO gjennom mange forskjellige roller i over ti år, blant annet som ESOs rådsleder i perioden 2012–2014. Han har bidratt betydelig til flere store ESO-prosjekter, inkludert Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) og Extremely Large Telescope (ELT), som ble godkjent da han var rådsleder for ESO.

I løpet av hans periode som administrerende direktør for ESO planlegger Xavier Barcons å fortsette å gjøre det mulig for astronomer i ESOs medlemsstater å gjøre spennende vitenskapelige funn. Han er trygg på at ESO er klar for å møte utfordringene innen fremtidens teknologiske og observasjonelle utvikling.

«Astronomi er en av de mest levende vitenskapene, da dens mål forandrer seg hver dag», sa Barcons. «ESO er en unik organisasjon i den astronomiske verden og er godt rustet til å møte disse endringene.»

Ettersom ESO lykkes med å drive eller støtte dusinvis av teleskoper med en stor mengde instrumenter, forventer den nye administrerende direktøren å fortsette støtten til La Silla, Paranal, APEX og ALMA, samtidig som ESO går videre med ELT.

«Jeg vil takke Tim de Zeeuw og hele ESO-staben for å bidra med å bringe ESO inn i den meget sterke posisjonen som organisasjonen nå har som det mest produktive, bakkebaserte observatoriet i verden», sa Xavier Barcons. «Jeg er beæret over å overta denne stillingen, men jeg skjønner at dette er et veldig viktig skritt i mitt liv. Jeg gleder meg til å ta fatt på den administrerende direktørens rolle og møte utfordringene som stillingen presenterer.»

Han fortsetter. «Vi vil konsentrere oss om å bygge og levere ELT, som vil bli det største optiske teleskopet i verden, samt holde observatoriene La Silla-Paranal og ALMA operasjonelle og oppdaterte. Dette er våre nåværende arbeidshester og fremst i verden innen astronomisk infrastruktur. Vi forventer stadig mer spektakulære observasjoner gjort i flere bølgelengdeområder etterhvert som vi fortsetter å presse de teknologiske grensene med våre nåværende og fremtidige teleskoper her hos ESO.»

ESOs nye administrerende direktør gir sitt syn på ESO og hans nye posisjon i den nyeste episoden av ESOcast og skriver om betydningen av ESO som et observasjonssted for flere bølgelengdeområder i ESObloggen.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som skuler opp på himmelen.