eso1734nb — Pressemelding

Avslører galaksenes hemmeligheter

25. oktober 2017

Utallige galakser prøver å stjele vår oppmerksomhet i dette enorme bildet av Fornaxhopen. Noen galakser ser bare ut som små lyspunkter, mens andre dominerer i forgrunnen. Den linseformede galaksen NGC 1316 er en av disse. Denne mye studerte galaksen har en turbulent fortid som har gitt galaksen en delikat struktur av løkker, buer og ringer som astronomer nå har avbildet i større detalj enn noen gang tidligere med VLT Survey Telescope. Dette forbløffende dype bildet avslører også en myriade av lyssvake objekter.

Dette bildet er tatt ved hjelp av de eksepsjonelle evnene til VLT Survey Telescope (VST) ved ESOs Paranal-observatoriet i Chile. Bildet avslører de dype hemmelighetene til de lysende medlemmene av Fornaxhopen, en av de rikeste og nærmeste galaksehopene på himmelen vår. Bildet er på 2,3-gigapiksler, som gjør det til et av de største bildene som ESO har produsert.

Galaksen NGC 1316 er kanskje det mest fascinerende medlemmet i hopen. Dette er en galakse med en dynamisk historie. Den ble dannet ved at flere mindre galakser slo seg sammen. Gravitasjonsforvrengningene som resulterte fra galaksens eventyrlige fortid, har satt sitt preg på dens linseformede struktur [1]. De store krusningene, løkkene og buene som kan ses i den stjernefylte ytre delen av galaksen, ble først observert på 1970-tallet. Disse strukturene er fortsatt et aktivt forskningsområde for astronomer som bruker den nyeste teleskopteknologien til å observere de finere detaljene i NGC 1316s uvanlige struktur gjennom en kombinasjon av bildebehandling og modellering.

Sammenslåingen som førte til dannelsen av NGC 1316, førte til en tilstrømning av gass, som fungerer som brensel for et eksotisk astrofysisk objekt i sentrum av galaksen: Et supermassivt sort hull med en masse på omtrent 150 millioner ganger Solens masse. Når det supermassive sorte hullet akkumulerer masse fra omgivelsene, produserer dette kosmiske monsteret enormt kraftige stråler av høyenergipartikler. Dette gir opphavet til de karakteristiske jetstrålene som ses ved radiobølgelengder, noe som gjør NGC 1316 til den fjerde klareste radiokilden på himmelen.

Det er blitt observert fire supernovaer av type Ia i NGC 1316. Denne typen supernovaer er svært viktige astrofysiske hendelser for astronomer. Siden type Ia-supernovaer har en meget klart definert lysstyrke [2], kan de brukes til å måle avstanden til galaksen de observeres i, som i dette tilfellet er på 60 millioner lysår. Disse «standardlyskildene» er ettertraktet av astronomer ettersom de er et utmerket verktøy for å måle avstanden til fjerne objekter på en pålitelig måte. Faktisk spilte denne typen supernovaer en nøkkelrolle i den banebrytende oppdagelsen av at vårt univers utvider seg stadig fortere.

Dette bildet som ble tatt av VST, er en del av Fornax Deep Survey, et prosjekt for å gjøre en detaljert undersøkelse av Fornaxhopen. Teamet, som er ledet av Enrichetta Iodice (INAF – Osservatorio di Capodimonte, Napoli, Italia), har tidligere observert dette området med VST og avslørt en svak bro av lys mellom NGC 1399 og den mindre galaksen NGC 1387 (eso1612). VST er spesielt designet for å gjennomføre undersøkelser av himmelen på stor skala. Med sitt enorme synsfelt og spesialdesignede kamera på 256 megapiksler, OmegaCAM, kan VST raskt produsere dype bilder av store himmelområder. Dee gjør at de mye større teleskopene – som ESOs Very Large Telescope (VLT) – kan bruke tiden sin på å utforske individuelle objekter i detalj.

[1] Linseformede galakser er en mellomting av diffuse elliptiske galakser og de bedre kjente spiralgalaksene, slik som Melkeveien.

[2] Supernova type Ia oppstår som følge av en helt bestemt prosess. En hvit dverg i et binært stjernesystem kan spise masse av sin følgesvenn. Når den hvite dvergen når en bestemt massegrense, utløser dette kjernefysisk fusjon av karbon. På kort tid starter en kjedereaksjon som slutter i en stor energiutløsning: En supernovaeksplosjon. Supernovaen skjer alltid ved en bestemt masse, kjent som Chandrasekhar-grensen, og produserer en nesten identisk eksplosjon hver gang. Fordi type Ia-supernovaer er like, er det mulig for astronomer å bruke disse kataklysmiske hendelsene til å måle avstanden til supernovaen.

Denne studien ble presentert i den vitenskapelige artikkelen «The Fornax Deep Survey with VST. II. Fornax A: A Two-phase Assembly Caught in the Act» av E. Iodice et al. i tidsskriftet Astrophysical Journal.

Teamet består av E. Iodice (INAF – Astronomical Observatory of Capodimonte, Italia), M. Spavone (Astronomisk Observatorium Capodimonte, Italia), M. Capaccioli (Universitetet i Napoli, Italia), R.F. Peletier (Kapteyn Astronomical Institute, University Groningen, Nederland), T. Richtler (Universidad de Concepción, Chile), M. Hilker (ESO, Garching, Tyskland), S. Mieske (ESO, Chile), L. Limatola (INAF – Astronomical Observatory of Capodimonte, Italia ), A. Grado (INAF – Astronomical Observatory of Capodimonte, Italia), N.R. Napolitano (INAF – Astronomical Observatory of Capodimonte, Italia), M. Cantiello (INAF – Astronomical Observatory of Teramo, Italia), R. D'Abrusco (Smithsonian Astrophysical Observatory/Chandra X-ray Center, USA), M. Paolillo Napoli, Italia), A. Venhola (Universitetet i Uleåborg, Finland), T. Lisker (Zentrum für Astronomie der Universität Heidelberg, Tyskland), G. Van de Ven (Max Planck Institute for Astronomy, Tyskland), J. Falcon-Barroso (Instituto de Astrofísica de Canarias, Spania) og P. Schipani (Astronomical Observatory of Capodimonte, Italia).

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som skuler opp på himmelen.